Na przestrzeni ostatnich pięciu lat wiele rodzajów promocji straciło na popularności, w tym przez lata najbardziej znana i lubiana obniżka cen. Zyskały natomiast m.in. loterie i możliwość zwrotu pieniędzy w przypadku, gdy produkt nie daje efektów – wynika z najnowszej edycji raportu Monitor Promocji.
Zainteresowanie promocjami wśród polskich konsumentów jest wciąż wysokie, chociaż w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nieznacznie zmalało. Popularność niektórych akcji promocyjnych istotnie ewoluowała w ciągu ostatnich pięciu lat.
Popularność wybranych rodzajów promocji na przestrzeni 5 lat (2016 versus 2021)
Źródło: Monitor Promocji 2021, ARC Rynek i Opinia, 6-13.08.2021
Czy i jak promocje zmieniają zachowania konsumentów? Co się zmieniło w ciągu ostatniego roku? To wybrane pytania, które zadaliśmy w ramach badania. W porównaniu z rokiem poprzednim istotnie zwiększył się na przykład odsetek konsumentów robiących pod wpływem promocji zakupy na zapas – o 7 p. p. (z 41% w 2020 do 48% w 2021). Jednocześnie konsumenci rzadziej kupowali produkty, o promocji których dowiadywali się w miejscu zakupu. Badani rzadziej też niż w zeszłym roku zmieniali, pod wpływem promocji, zazwyczaj wybieraną markę (z 26% w 2020 do 22% w 2021). Podobnie jak w ubiegłym roku co piąty konsument przyznawał, że promocja sprawiła, iż kupował rzeczy, których nie potrzebował oraz że przez promocję zwiększył konsumpcję.
Przykładowa zmiana zachowania konsumenckiego pod wpływem promocji (2019 versus 2020 versus 2021)
Źródło: Monitor Promocji 2021, ARC Rynek i Opinia, 6-13.08.2021
Wyraźny spadek zainteresowania obniżkami cen w ciągu ostatnich lat jest znakiem większej dojrzałości i świadomości konsumentów, którzy już wiedzą, że nie każda obniżka im się opłaca. Coraz lepiej rozumieją też zabiegi marketingowe. Dodatkowo fakt, że większość sieci handlowych spożywczych stara się wyróżnić niskimi cenami, nie robią już one takiego wrażenia, a wręcz mogą budzić nieufność, że skoro ceny są najniższe to trudno je jeszcze obniżyć. Dlatego marketerzy stoją teraz przed wyzwaniem, jak tą od lat działającą formę promocji pokazać, aby zyskiwała na popularności. – komentuje Natalia Sieroń, badaczka z ARC Rynek i Opinia.
Więcej na temat raportu i możliwości jego zakupu znajdziesz tutaj.
Informacja o badaniu Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl) na próbie populacji Polaków N=1046, korzystających w ciągu ostatnich 12 miesięcy z przynajmniej jednego rodzaju promocji. Termin realizacji badania: 6.08.2021 – 13.08.2021.