+48 22 584 85 00 office@arc.com.pl

Kobiety stanowią 29% kibiców sportowych, jednak są dyscypliny, w których ich odsetek jest niemal tak wysoki jak odsetek mężczyzn. W porównaniu z danymi sprzed dziesięciu lat wyraźnie widać większe zainteresowanie poszczególnymi dyscyplinami wśród pań. Zdecydowanie najmniej zwolenników sportu jest wśród osób z najmłodszych i najstarszych grup wiekowych – wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.  

Wśród kibiców sportu mężczyźni stanowią zdecydowaną większość – 71%. Kibic sportu to nadal najczęściej mężczyzna w szerokim przedziale wiekowym między 25-tym a 59-tym rokiem życia. Nie oznacza to jednak, że kobiety nie mają swoich ulubionych dyscyplin. Kobiety stanowią pokaźną grupę wśród fanów gier zespołowych, z wyłączeniem piłki nożnej, a także skoków narciarskich i lekkoatletyki.

Analizując TOP 10 dyscyplin zdecydowanie najniższy odsetek kobiet jest wśród kibiców sportów walki oraz sportów związanych z motoryzacją.  

Porównując wyniki dzisiejsze z wynikami sprzed dziesięciu lat, wyraźnie widać, że odsetek kobiet w strukturze kibiców istotnie wzrósł w różnych dyscyplinach, m.in.:

  • Siatkówka (obecnie 44% versus 27% w 2009 roku)
  • Skoki narciarskie (obecnie 45% versus 24% w 2009 roku)
  • Piłka nożna (obecnie 35% versus 19% w 2009 roku)
  • Rajdy samochodowe (obecnie 29% versus 16% w 2009 roku)
  • Boks (obecnie 24% versus 14% w 2009 roku)  

Patrząc na poszczególne dyscypliny i strukturę wiekową ich kibiców to w przypadku niemal każdej dyscypliny z pierwszej dziesiątki najwyższy odsetek stanowią mężczyźni w wieku 45-59 lat.  

Duży odsetek młodszych kibiców w wieku 25-34 lata mają takie dyscypliny jak boks i sporty walki MMA, natomiast osoby w wieku 35-44 lata stanowią istotny odsetek wśród kibiców Formuły 1 i rajdów samochodowych.  

Dziesięć lat temu sportem najbardziej interesowały się osoby z przedziału wiekowego 25-34 lat czyli obecni 40-latkowie, co ma swoje odzwierciedlenie w dzisiejszych wynikach. Sport ma zdecydowanie najmniej kibiców wśród ludzi młodych oraz najstarszych. Zwłaszcza wskaźniki dla młodych powinny dawać do myślenia. Wiele lat temu oglądanie wydarzeń sportowych było jedną z niewielu rozrywek. Dzisiaj młode pokolenie może wybierać między kanałami na youtube, treściami w innych social mediach, platformami z tysiącem filmów, programów tematycznych czy seriali. Oferta rozrywkowa jest obecnie znacznie bogatsza i łatwiej dostępna niż kiedykolwiek. Dodatkowo najmłodsze pokolenie jest przyzwyczajone do krótkich form prezentacji contentu, a tradycyjne rozgrywki sportowe trwają dłużej. Dlatego ważne jest, aby wprowadzać bardziej przystępne formy rozgrywek, które byłyby atrakcyjne dla młodszego pokolenia. Jest to duże wyzwanie dla osób zajmujących się sportem – sport będzie musiał powalczyć o uwagę widza, a to jest coraz trudniejsze – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.