+48 22 584 85 00 office@arc.com.pl

Hipermarkety, Internet, sklepy Smyk oraz dyskonty – to miejsca, gdzie Polacy najczęściej kupują zabawki. Głównymi kryteriami wyboru jest cena i jakość produktu. Informacji na temat zabawek rodzice poszukują najczęściej u rodziny i znajomych. Co trzecia zabawka kupowana jest na prezent, co dziesiąta zaś – pod wpływem impulsu, na prośbę dziecka przy okazji innych zakupów. Najczęściej wymienianą spontanicznie marką zabawek jest Lego – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Zaletą hipermarketów, supermarketów, dyskontów i Internetu jako miejsca kupowania zabawek jest przede wszystkim cena. Z kolei Smyk ceniony jest głównie za duży wybór zabawek. Zabawki najczęściej kupowane są na prezent, jednak co piąty rodzic przyznaje, że kupuje dziecku również zabawki bez powodu. Co czwarta kupowana zabawka ma za zadanie wspierać rozwój dziecka.
 
Puzzle, klocki oraz lalki z akcesoriami to zabawki najczęściej kupowane zarówno dla starszych jak i młodszych dziewczynek. Z kolei młodszym chłopcom najczęściej kupuje się samochody i kolejki, a starszym klocki. Średnia kwota wydawana jednorazowo na zabawkę to 87 zł.

Cena i jakość zabawki są tak samo ważne i są najistotniejszymi kryteriami wyboru. Marka produktu jest na czwartej pozycji wśród najistotniejszych kryteriów.

Głównym źródłem informacji na temat zabawek jest opinia znajomych i rodziny (38%), a także informacje pochodzące ze sklepu lub z reklamy (31%). 30% osób korzysta też z opinii przeczytanych w Internecie

Najbardziej znaną marką zabawek jest Lego.


Z naszego badania wynika, że zakup większości zabawek odbywa się przy współudziale decyzyjnym dziecka. Rodzice wychodzą z założenia, że to ono będzie korzystało z zabawki i to ono ma być zadowolone. W naszym badaniu wyraźnie widać znaczenie kolekcjonerstwa – wiele zabawek jest kupowanych właśnie do kolekcji. Rodzice podkreślają też ważność wartości edukacyjnej zabawek – duża część z nich jest kupowana właśnie po to, by stymulować rozwój dziecka – komentuje Dominika Grzyb, badaczka z ARC Rynek i Opinia.