+48 22 584 85 00 office@arc.com.pl

W styczniu o 11 punktów podniósł się wskaźnik optymizmu polskich konsumentów. Lepiej niż w ciągu ostatnich miesięcy oceniamy naszą jakość życia – poprawa o 5 punktów. Wskaźnik dotyczący oceny sytuacji gospodarczej w Polsce, planowanych zakupów, stabilności zarobków czy stabilności zatrudnienia pozostał na niezmienionym poziomie w porównaniu do wyników sprzed miesiąca. Nadal najmniejsze obawy Polacy mają w obszarze stabilności swoich zarobków. – tak wynika ze styczniowej edycji Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia.

W ramach Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia, który realizowany jest raz w miesiącu, pokazywanych jest kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie.

Analizując wyniki z ostatnich 4 miesięcy, tylko w listopadzie wskaźnik optymizmu miał wartość ujemną (-17 pkt), w styczniu nastąpiło mocniejsze odbicie po już lepszym od listopada grudniu.

Ocena jakości życia – respondenci uważający, że teraz żyje im się trudniej niż rok wcześniej są w większości, chociaż wskaźnik ten poprawił się o 5 punktów (z -25 do -20 pkt).

Wskaźnik zakupów pokazuje, że Polacy nie planują na razie większej konsumpcji dóbr i usług. Jednocześnie maleje wskaźnik dotyczący wzrostu cen, co oznacza, że Polacy w tym zakresie robią się bardziej optymistyczni.

Wskaźniki dotyczące stabilności zarobków oraz stabilności zatrudnienia pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu z grudniem 2022 roku.

Radar konsumencki – poszczególne wskaźniki

Komentarz

Wzrastający poziom optymizmu konsumenckiego może mieć kilka źródeł. Po pierwsze, wyższy wynik to jeszcze efekt okresu poświątecznego i noworocznego, po drugie pozytywny wpływ na nastroje mogą mieć informacje nt. odblokowania środków na KPO, szeroko publikowane w mediach. Po trzecie optymizmem mogą napawać informacje o przyhamowującej inflacji i nie najgorszych wskaźnikach gospodarczych. Warto jednak podkreślić, że ten wzrost optymizmu nie jest bardzo wysoki i jednocześnie nie przekłada się na wskaźnik związany z deklaracją zakupów. Wydaje się więc, że ciągle w społeczeństwie jest pewien poziom niepewności w stosunku do przyszłości, wzmocnione m.in. wciąż niepewną sytuacją na wschodzie czy nie do końca stabilną sytuacją makroekonomiczną. Dopiero, kiedy wskaźnik optymizmu konsumenckiego będzie wyższy w kolejnym pomiarze, będziemy mogli mówić o pozytywnej zmianie – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu

Radar konsumencki to nowy projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego raz w miesiącu respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia. Pierwszy pomiar Radaru konsumenckiego został zrealizowany w październiku (N=1019), drugi w listopadzie (N=1020), trzeci w grudniu (N=1001), a ostatni w styczniu (N=1058). Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.