Marcowe badanie optymizmu konsumenckiego „Radar konsumencki” ARC Rynek i Opinia przyniosło wzrosty w wielu obszarach. Polacy lepiej niż jeszcze miesiąc temu oceniają jakość swojego życia, mniej obawiają się dalszego wzrostu cen i są bardziej skłonni do zakupów. Jednocześnie istotnie, o 10 punktów, wzrosły obawy o stabilność zarobków.
W ramach badania Radar konsumencki ARC Rynek i Opinia co miesiąc pokazuje kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie.
Analizując wyniki z marca wyraźnie widać poprawę nastrojów konsumenckich, które na wielu wymiarach są najlepsze w ciągu ostatniego pół roku.
Sam wskaźnik optymizmu jest wyższy niż w ubiegłym miesiącu o 3 punkty (wzrost z poziomu 16 punktów do 19 punktów) i tym samym najwyższy na przestrzeni ostatniego półrocza. Stan polskiej gospodarki oceniany jest nadal dość negatywnie, jednak wynik na poziomie minus 50 punktów jest najlepszym w ciągu ostatniego pół roku. Polacy dużo lepiej oceniają swoją jakość życia (wzrost z minus 25 punktów do minus 16). Mimo, że ten wskaźnik ma nadal wartość ujemną to jest ona obecnie najwyższa na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy.
Z drugiej strony – istotnie zwiększyły się obawy o stabilność zarobków (16 pkt w porównaniu z 26 w poprzednim miesiącu i 36 punktami pół roku temu), minimalnie wzrosły obawy dotyczące utraty pracy (o 2 punkty z poziomu minus 45 punktów do poziomu minus 47 punktów).
Radar konsumencki – poszczególne wskaźniki
Wyniki najnowszego pomiaru nastrojów konsumenckich pokazują, że następuje pewien rozdźwięk pomiędzy poprawiającymi się nastrojami konsumenckimi związanymi ze zwiększoną chęcią zakupu produktów i usług oraz ogólną oceną sytuacji ekonomicznej czy spadającymi oczekiwaniami inflacyjnymi, a z wzrastającymi obawami związanymi ze stabilnością realnych zarobków. Wydaje się, że źródeł tego zjawiska można upatrywać w tym, że z jednej strony coraz częściej mówi się, że inflacja spada i będzie spadać, że wychodzimy już z kryzysu spowodowanego m.in. wysokimi cenami energii, z drugiej zaś do konsumentów coraz częściej docierają informacje o zwolnieniach, o zwalniającym tempie wzrostu ekonomicznego spada, które może potencjalnie grozić perturbacjami na rynku pracy. – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Radar konsumencki to projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego raz w miesiącu respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia. Pierwszy pomiar Radaru konsumenckiego został zrealizowany w październiku 2022. Od tego czasu badanie realizowane jest co miesiąc. Próba z pomiary lutowego, N=1019. Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.