Rynek bukmacherski w Polsce ma się bardzo dobrze. Największe zakłady bukmacherskie – STS Zakłady Bukmacherskie oraz Fortuna Zakłady Bukmacherskie – mają swoje miejsce wśród najbardziej rozpoznawalnych sponsorów piłki nożnej, najczęściej obstawianej dyscypliny i jednocześnie najpopularniejszej dyscypliny sportu w naszym kraju. Zakładami bukmacherskimi najbardziej zainteresowani są mężczyźni w wieku 25-34 lat – wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.
Zakłady bukmacherskie, zarówno w wersji stacjonarnej jak i online’owej, to po Lotto i loteriach najpopularniejsza forma gier hazardowych w Polsce, głównie wśród mężczyzn w wieku 25-34 lat.
Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2020
Zdecydowanie najbardziej znani i wybierani wśród bukmacherów są dwaj gracze: STS Zakłady Bukmacherskie oraz Fortuna Zakłady Bukmacherskie.
Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2020
Najczęściej obstawianą dyscypliną sportową jest piłka nożna. Na drugim miejscu znajduje się siatkówka, którą obstawiana jest jednak znacznie rzadziej.
Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2020
Zakłady bukmacherskie inwestują w sponsoring sportu. Najwięksi gracze mają swoje miejsce również wśród topowych sponsorów piłki nożnej.
Źródło: Sponsoring Monitor 2019, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2020
Warto zauważyć, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy więcej graczy wybierało obstawianie zakładów online niż w punktach stacjonarnych. Na pewno jest to pokłosie obecnej sytuacji pandemii, niewykluczone jednak, że ten trend utrzyma się w świecie graczy bukmacherskich na dłużej. Czas pandemii to pod wieloma względami trudny okres dla tej branży. Po pierwsze, w obliczy niepewnej sytuacji ekonomicznej wydatki, które nie zaspokajają podstawowych potrzeb, a do takich niewątpliwie należy zaliczyć wydatki na zakłady bukmacherskie, są w domowych budżetach ograniczane. Po drugie, przez pierwsze dwa miesiące pandemii mieliśmy do czynienia z sytuacją, gdzie duża część rozgrywek, których wyniki były obstawiane przez graczy, po prostu się nie odbywała. Wskutek tego gracze z jednej strony mogli czasowo przestać obstawiać ulubione rozgrywki lub wybrać inną dyscyplinę. Pytanie, czy po pandemii wrócą do swoich wcześniejszych przyzwyczajeń – komentuje Sylwia Miszczyk, badaczka z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniach
Badanie nt. bukmacherów zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na panelu ePanel.pl w czerwcu, próba N=1021. W badaniu wzięli udział Polacy wieku 18-65 lat, próba była reprezentatywna ze względu na wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości.
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Badanie Sponsoring Monitor 2019 było realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal metodą ankiet internetowych (CAWI). Badanie CATI (N=1507) zostało zrealizowane w trzech falach: maj, wrzesień i grudzień 2019 r. Badanie CAWI (N=3671): było realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Struktura próby odzwierciedla strukturę populacji Polski ze względu na: płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości zamieszkania.
ARC Rynek i Opinia już od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. https://www.arc.com.pl