+48 22 584 85 00 office@arc.com.pl

40% Polaków przyznaje, że nie słyszało o regulacji o ochronie danych osobowych – RODO. Tylko co dziesiąty Polak twierdzi, że zna w jakimś stopniu jej szczegóły. Jednocześnie niespełna jedna trzecia badanych ma zaufanie do firm i instytucji w kontekście bezpieczeństwa ich danych osobowych, a połowa twierdzi, że w ciągu ostatniego roku ich dane były wykorzystywane bez ich zgody – wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia.

Za niespełna 3 tygodnie wchodzi w życie RODO (GDPR), nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych. Zmiany dotyczyć będą wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych. Z sondażu ARC Rynek i Opinia wynika, że konsumenci raczej nie interesują się tym tematem i niewielki odsetek z nich zna więcej szczegółów z nim związanych. Zdecydowanie najmniej zorientowane w tej kwestii są osoby najmłodsze (18-24), a najbardziej osoby powyżej 35 roku życia.

30% badanych uważa, że firmy i instytucje dobrze chronią ich dane. Bardziej ufni w stosunku do firm i instytucji są mężczyźni – 36% z nich ocenia stopień chronienia ich danych przez firmy jako wysoki. Najwyższy (45%) jest odsetek osób ufnych wśród najmłodszej grupy wiekowej (18-24). Z kolei najmniej zaufania mają najstarsze badane osoby (45-55) – tylko 17% z nich wierzy w dobrą ochronę swoich danych.

 
Połowa badanych (49%) twierdzi, że w ciągu ostatniego roku ich dane zostały bezprawnie wykorzystane, czy to w formie maila, smsa czy telefonu przez firmy, którym ich nie podawali. 4% badanych twierdzi, że dokonano lub próbowano dokonać oszustwa z wykorzystaniem ich danych osobowych. Zdecydowanie najmniej zdarzeń związanych z bezprawnym wykorzystaniem danych osobowych odnotowały osoby z najmłodszej grupy wiekowej (18-24). 

Polacy nie interesują się RODO, co może być zrozumiałe, gdyż głównymi zainteresowanymi tym tematem są przedsiębiorcy. Jednocześnie, z naszego badania wynika, że stosunkowo niskie jest zaufanie konsumentów do firm i instytucji w zakresie ochrony danych. Fakt, że szczególnie niski jest poziom zaufania wśród najstarszej badanej grupy wiekowej, świadczy o tym, że ta grupa ma najwyższą świadomość tego, jak cenne w kontekście marketingowym są ich dane dla firm. Być może wprowadzane przepisy spowodują ograniczenie incydentów związanych z nieprawidłowym wykorzystaniem danych, co z kolei może wpłynąć na wzrost zaufania wobec firm. Z drugiej strony, po wprowadzeniu nowych przepisów, konsumenci mogą być bardziej czujni wobec niewłaściwego wykorzystywania ich danych i tym samym częściej zgłaszać naruszenia odpowiednim organom – komentuje Marek Lekki, Dyrektor Zarządzający w ARC Rynek i Opinia.

Informacje o badaniu


Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania próbie N=908 Polaków w wieku od 18 do 55 lat. Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku.