Polki interesują się sportem i go uprawiają. Kawę poza domem piją najczęściej na stacji paliw. Lepiej oceniają firmy angażujące się społecznie i chętniej kupują produkty takich firm. Korzystają z programów lojalnościowych i są w nich aktywne. Coraz rzadziej jednak uważają promocję „produkt lub usługa w obniżonej cenie” za atrakcyjną. Co trzecia Polka twierdzi, że w 2020 roku straciła zawodowo, zaś niemal dwie trzecie – że poprzedni rok był najgorszym okresem w jej życiu – wynika z badań ARC Rynek i Opinia przeprowadzonych w 2020 roku.
Poniżej przedstawiamy kilka faktów na temat Polek, pochodzących z różnych badań opinii zrealizowanych w 2020 roku.
Sport, kultura, sztuka
- 87% kobiet interesuje się sportem, w tym 20% – bardzo! (w przypadku mężczyzn jest to 93%)
- Ulubionymi dyscyplinami kobiet są: skoki narciarskie (69%), piłka nożna (65%) oraz siatkówka (64%)
- Aż jedna trzecia kibiców esportu to kobiety
- 69% kobiet uprawia sport, z czego 13% – codziennie
- Najczęściej uprawiane dyscypliny: jazda na rowerze (52%), bieganie (45%), gimnastyka (44%)
- 84% kobiet interesuje się kulturą i sztuką, w tym 22% – bardzo się interesuje
Kobiety a zakupy
- 39% kobiet ma pozytywne doświadczenia z promocjami
- Kobiety coraz rzadziej uważają promocję „produkt lub usługa w obniżonej cenie” za atrakcyjną (38% w 2020 versus 44% w 2019)
- 66% kobiet uczestniczy w choćby jednym programie lojalnościowym (53% mężczyzn), a 25% – w czterech lub w większej liczbie programów
- 44% kobiet przyznaje, że robi zakupy na zapas, jeżeli jest atrakcyjna promocja
Kobiety i kawa
- Kawę poza domem kobiety piją najczęściej na stacjach paliw (68%)
- 7% kobiet pijących kawę poza domem, robi to codziennie
- Ulubiona kawa kobiet to latte (35%) – wybierają ją znacznie częściej niż mężczyźni (21%)
- 35% kobiet nie używa dodatków do kawy
- 58% kobiet pije kawę ze względu na jej smak, 57% – nie wyobraża sobie dna bez filiżanki kawy, a dla 33% kawoszek picie kawy to rytuał
Kobiety a ich stosunek do firm
- 72% kobiet korzystniej ocenia firmy zaangażowane w działania społeczne
- Kobiety rzadziej doceniają zaangażowanie firm w sponsoring sportu (53% Polek ocenia lepiej takie firmy) lub w sponsoring kultury (56% Polek ocenia takie firmy lepiej)
Kobiety a rok 2020
- 31% kobiet twierdzi, że w 2020 roku straciła zawodowo (w przypadku mężczyzn jest to taki sam odsetek)
- Ponad połowa mniej kobiet (7%) niż mężczyzn (16%) uważa, że zyskała zawodowo w 2020 roku
- Kobiety, częściej niż mężczyźni twierdzą, że 2020 rok był najgorszym okresem w ich życiu (71% versus 64%)
Realizując badania od wielu lat widzimy, jak społeczeństwo się zmienia. Analizując wybrane wyniki dotyczące Polek wyraźnie widzimy, jak z roku na rok wzrasta na przykład ich zainteresowanie sportem – obecnie bardzo zbliżony jest odsetek kobiet i mężczyzn będących kibicami sportowymi. Zmienia się też stosunek Polek do promocji. Wprawdzie nadal chętnie z nich korzystają, ale postrzeganie atrakcyjności np. niższych od standardowych cen jest niższa. Ciekawym wynikiem jest ten dotyczący konsumpcji kawy na stacjach paliw. Wprawdzie kobiety rzadziej od mężczyzn piją kawę w tych miejscach, jednak jest to miejsce, gdzie poza domem najczęściej konsumują kawę. Zaskoczeniem dla wielu może być wynik dotyczący esportu, postrzeganego jako dyscypliny niszowej i zarezerwowanej dla młodych mężczyzn. Okazuje się, że aż jedna trzecia kibiców esportu to właśnie kobiety. Tak więc warto badać na bieżąco społeczeństwo, gdyż może się okazać, że nasze wyobrażenia sprzed kilku lat są już nieaktualne – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Powyższe dane pochodzą z badań:
- Café Monitor 2020
- Monitor Programów Lojalnościowych 2020
- Monitor Promocji 2020
- Sponsoring Monitor 2020
- Polski odbiorca esportu 2020
- Badania omnibusowe
ARC Rynek i Opinia już od blisko 30 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. https://www.arc.com.pl