+48 22 584 85 00 office@arc.com.pl

Świętowanie w domu cieszy się dużą popularnością – badani z całego świata przyznają, że wolą świętować specjalne okazje w domu (57%) niż w restauracji (43%). Podobnie ze spędzaniem czasu z bliskimi – wolimy wspólny posiłek we własnych czterech kątach (55%) niż wspólny wypad (45%). Oglądanie sportu też jest preferowane w zaciszu domowym (56%) – wynika z międzynarodowego badania grupy IRiS, której polską część zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia.

Polacy, podobnie jak mieszkańcy Boliwii, Chile, Peru, Nigerii, Indonezji, Szwajcarii, Indii i Kolumbii są w grupie narodów, które najczęściej deklarują chęć zapraszania znajomych i rodziny do domu w celu wspólnego świętowania. Z kolei najbardziej chętni na wyjście do restauracji są Hiszpanie, Japończycy i mieszkańcy Korei Południowej.

Z kolei patrząc na sposób spędzania wolnego czasu z rodziną – badani częściej wykazywali chęć spędzenia go przy wspólnym posiłku w domu (55%) niż np. podczas wspólnego wypadu (45%). W tym przypadku Polacy wpisują się dokładnie w średnią. Warto podkreślić, że zwolenników wspólnej wycieczki jest więcej wśród mieszkańców krajów europejskich, np. Hiszpanii, Rumunii, Grecji, Włoch, Szwajcarii czy Austrii, z kolei zwolenników wspólnego posiłku najwięcej jest wśród mieszkańców krajów spoza Europy.

W domu też najchętniej oglądamy wydarzenia sportowe – średnio 56% badanych składa taką deklarację. Tylko 11% respondentów preferuje wyjście w tym celu do baru, a 12% – oglądanie wydarzeń sportowych na żywo. Właśnie w tej grupie są Polacy – razem ze Szwajcarami, Chińczykami i mieszkańcami Korei Południowej. Z kolei wyjście do baru w celu oglądania tam wydarzeń sportowych jest najbardziej popularne w Hiszpanii, Rumunii.

Polacy są w procesie transformacji zachowań związanych ze spędzaniem wolnego czasu czy świętowaniem uroczystości z modelu tradycyjnego, który funkcjonował przez wiele lat na model południowo-europejskim. Pierwszy z nich to gotowanie i świętowanie w domu, drugi – korzystanie z restauracji, wspólnych wyjść. Pierwszy na pewno jest tańsza, ale też bardziej pracochłonny, drugi droższy i wygodniejszy. Chociaż lubimy spędzać czas w domu, coraz częściej wybieramy wygodę. Oczywiście zależy to od miejsca zamieszkania – wyjście do restauracji jest bardziej popularne w dużych miastach, gdzie oferta w tym zakresie jest większa, zarobki zazwyczaj wyższe i tempo życia szybsze. Warto również podkreślić, że na obecny sposób spędzania ma też niebagatelny wpływ pandemia i większe niż wcześniej obawy przed wychodzeniem z domu i spędzaniem czasu w restauracji czy barze. Dotyczy to całego świata. – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu

Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.