Kolarstwo to jedna z dziesięciu najczęściej oglądanych dyscyplin sportowych. 37% osób zainteresowanych sportem przyznaje, że oglądało transmisje z zawodów kolarskich, a 9% – że osobiście uczestniczyło jako widz w takich zawodach. Tour de Pologne to jedna z najlepiej rozpoznawalnych imprez sportowych przez Polaków – wynika z badania Sponsoring Monitor 2019 ARC Rynek i Opinia.
Kolarstwo nie należy do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce. Interesuje się nim 9% Polaków. Jednocześnie ma jedną z najbardziej rozpoznawalnych imprez sportowych – Tour de Pologne, o której słyszało 84% badanych. Co więcej, wysoki odsetek osób (64%) spotkał się również z reklamami firm sponsorującymi to wydarzenie.
Warto podkreślić, że transmisje z zawodów kolarskich są oglądane tak samo chętnie jak tenisa ziemnego i MMA i niemal tak samo chętnie jak boksu.
Uczestnictwo w wydarzeniach kolarskich na żywo również jest stosunkowo wysokie, co pod tym względem plasuje tą dyscyplinę w pierwszej dziesiątce, na równi z pływaniem, biegami i maratonami, piłką ręczną oraz żużlem.
Kolarstwo tym się wyróżnia na tle pozostałych dyscyplin, że można je oglądać nie tylko w telewizji, lecz również na żywo, bez konieczności dojazdu np. na stadion. Trasa Tour de Pologne na przykład wiedzie przez szereg miasteczek i wsi, co oznacza, że ich mieszkańcy, którzy pewnie na co dzień nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu z takimi zawodami, w łatwy sposób mogą stać się bezpośrednimi kibicami. Tegoroczny turniej zaczął się dramatycznym wypadkiem. Powstaje pytanie, na ile ma on wpływ na postrzeganie turnieju i zainteresowanie zawodami. Oczywiście są dyscypliny, w których wypadki występują dużo częściej i kończą się nawet śmiercią zawodnika. I to niejako jest wkalkulowane w sport zawodowy. Tour de Pologne to rywalizacja między drużynami, a nie między krajami. W takich sytuacjach, jeżeli ktoś nie zna poszczególnych drużyn jest mniej zainteresowany kibicowaniem. Zawsze łatwiej przyciągnąć kibiców, kiedy rywalizują ze sobą kraje, bo wtedy nawet osoby nie będące fanami danej dyscypliny mogą identyfikować się z polską drużyną i taka rywalizacja budzi większe emocje. Kolarstwo było z pewnością bardziej popularne w latach 70-tych i 80-tych, ale i teraz jest doceniane przez kibiców, tym bardziej, że jest to dyscyplina atrakcyjna również wizualnie – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Badanie Sponsoring Monitor 2019 było realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal metodą ankiet internetowych (CAWI). Badanie CATI (N=1507) zostało zrealizowane w trzech falach: maj, wrzesień i grudzień 2019 r. Badanie CAWI (N=3671): było realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Struktura próby odzwierciedla strukturę populacji Polski ze względu na: płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości zamieszkania.
ARC Rynek i Opinia już od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. https://www.arc.com.pl