Szybkość reakcji, dostępność oraz rzetelna i uczciwa komunikacja – to zdaniem dziennikarzy specjalizujących się w tematyce finansowej najważniejsze cechy dobrego biura prasowego banków. Najlepsze biura prasowe mają: mBank, ING Bank Śląski oraz BNP Paribas Bank Polska – wynika z najnowszego badania opinii dziennikarzy na temat banków i ich polityki Public Relations ARC Rynek i Opinia.
Dziennikarze biorący udział w badaniu przyznają, że w pozyskiwaniu informacji największe znaczenie mają dla nich rozmowy z przedstawicielami banków, konferencje prasowe – teraz łatwiejsze do zorganizowania niż w czasie trwającej pandemii i restrykcji oraz informacje przygotowywane i przekazywane przez banki.
Kluczowa we współpracy dziennikarzy z biurami prasowymi jest responsywność i szybkość reakcji. Dziennikarze podkreślają, że dla nich najistotniejsze jest, czy w ogóle dostaną odpowiedź na swoją prośbę i jak szybko ją dostaną. To właśnie czas uzyskania informacji jest tak ważny w codziennej pracy w mediach. Ceniona jest szczególnie sprawna współpraca, odpowiadanie w terminie, udzielanie feedbacku, nawet jeśli bank nie może lub nie chce udzielić odpowiedzi. Dodatkowo dziennikarze doceniają, kiedy bank sam wychodzi z inicjatywą kontaktu, proponuje tematy, które dotyczą rynku, sytuacji ekonomicznej i innych aspektów będących aktualnie często podejmowanymi w mediach.
Dziennikarze oceniali banki pod kątem 17 różnych kryteriów, z których wyróżnili pięć najważniejszych cech biura prasowego
Najważniejsze kryteria oceny pracy biur prasowych (TOP 5)
Źródło: Badanie opinii dziennikarzy na temat banków i ich polityki Public Relations, ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2022
Bankami, których biura prasowe zostały najlepiej ocenione przez dziennikarzy są: mBank, ING Bank Śląski oraz BNP Paribas Bank Polska.
Banki z najwyższą oceną biur prasowych (TOP 3)
Źródło: Badanie opinii dziennikarzy na temat banków i ich polityki Public Relations, ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2022
Liderzy pięciu kluczowych kategorii:
- Szybkość reakcji – mBank
- Dostępność (możliwość) kontaktu – Santander Bank Polska
- Rzetelna i uczciwa komunikacja – ING Bank Śląski
- Aktywna komunikacja zwrotna (odpisywanie, oddzwanianie) – mBank
- Dostęp do ekspertów – Crédit Agricole
Informacja o badaniu
Badanie opinii dziennikarzy na temat banków i ich polityki Public Relations jest realizowane przez instytut ARC Rynek i Opinia od 2000 roku, w cyklu dwuletnim. Każda edycja badania jest realizowana metodą indywidualnych wywiadów standaryzowanych. Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone w kwietniu i maju 2022 roku na próbie N=20 dziennikarzy specjalizujących się w tematyce finansowej, które kontaktują się z bankami w ramach swojej pracy. W badaniu wzięli udział przedstawiciele redakcji: Bankier.pl, Business Insider, Cashless, Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, ISBnews, PAP, Parkiet/Rzeczpospolita, PR Katowice, Puls Biznesu, Subiektywnieofinansach.pl, WNP.