ARC Rynek i Opinia - badania marketingowe, badania rynku, firmy badawcze, badania opinii, instytut badawczy, badania syndykatowe, CAPI, fokusy, rynek, opinia, CATI, CAWI, PAPI, ankieta, wywiad, reaserch institut, market reaserch, marketing research, badania on-line, sondaże, testy, eksperci, doradcy


Ukraińscy konsumenci w Polsce

3.08.2018

Większość Ukraińców mieszkających w Polsce (59%) wiąże swoją przyszłość z naszym krajem. Trzy czwarte ma stałą pracę, co trzeci pracuje w swoim zawodzie. Niemal wszyscy korzystają z usług operatorów komórkowych, a dwie trzecie posiada rachunek bankowy. Prawie połowa planuje kupić w Polsce nieruchomość. Zakupy spożywcze - podobnie jak Polacy ? najczęściej robią w dyskontach. Większość z nich śledzi na bieżąco informacje o naszym kraju i korzysta z popularnych polskich mediów - wynika z badań ARC Rynek i Opinia.

Ukraińcy stanowią coraz pokaźniejszą część naszego społeczeństwa i tym samym stają się ważna grupą konsumencką. Obecnie szacuje się, że w Polsce pracuje około miliona Ukraińców. Główne motywatory przyjazdu do Polski związane są z finansami: lepsze warunki życia i wyższe zarobki w Polsce oraz bezrobocie na Ukrainie.

82% Ukraińców przebywających w Polsce pracuje. 75% spośród nich ma stałą pracę, a 33% pracuje zgodnie z wyuczonym zawodem. Rozproszenie pracowników ukraińskich po branżach jest dosyć wysokie - największa część z nich (26%) pracuje w branży przemysłowej, na kolejnych miejscach są branże: budowlano-remontowa oraz hotelarsko-gastronomiczna (po 15%).

Niemal trzy czwarte Ukraińców pracujących w Polsce (72%) oszczędza część zarabianej kwoty, a blisko połowa (45%) wspiera finansowo rodzinę na Ukrainie. Aż 47% badanych otrzymuje wynagrodzenie w gotówce. Tylko co trzeci respondent (30%) wpłaca zarabiane pieniądze do banku, a 67% przechowuje gotówkę w domu. 
 
Po zakupy spożywcze Ukraińcy idą najczęściej do dyskontów (52%) oraz hiper- i supermarketów (38%). Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór miejsca zakupu są: niskie ceny, częste promocje, bliskość miejsca zamieszkania oraz  szerokość asortymentu/ oferty produktowej. Średnie miesięczne wydatki na żywność wynoszą blisko 473 zł.

Stosunkowo duża grupa Ukraińców dokonuje również zakupu sprzętu w Polsce, w szczególności małego sprzętu AGD.

Konto bankowe w Polsce posiada 68% badanych. Najczęstszym powodem założenia konta w Polsce jest chęć posiadania karty płatniczej. Poza kartą bankomatową badani rzadziej korzystają z innych produktów bankowych. Przy wyborze banku najczęściej kierują się opiniami znajomych. W przypadku dodatkowych pytań na temat obsługi konta Ukraińcy nieco częściej wybierają osobisty kontakt z pracownikiem banku niż samodzielne poszukiwanie informacji w Internecie. Najmniej popularnym źródłem kontaktu jest infolinia. Wśród badanych istnieje dość duże zapotrzebowanie na obsługę w języku ukraińskim lub rosyjskim w poszczególnych kanałach.

Niemal wszyscy badani (93%) posiadają telefon komórkowy. 92% badanych korzysta z usług polskiego operatora. Czynnikami w największym stopniu wpływającymi na wybór operatora są: oferta cenowa oraz rekomendacja znajomych. Ukraińcy o ofercie polskich operatorów dowiadują się przede wszystkim od swoich rodaków, jednak informacje na temat oferty im dedykowanej docierają do nich również często z reklam. Spośród czterech największych polskich operatorów, to Play ma wśród badanych zdecydowanie najlepszy wizerunek i jest to najczęściej rozważana sieć.

5% Ukraińców zakupiło w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce nieruchomość, a aż 45% planuje zakup nieruchomości - 65% osób z tej grupy planuje na ten cel zaciągnąć kredyt w Polsce. Obecnie największy odsetek badanych (40%) wynajmuje dom lub mieszkanie, a co czwarty wynajmuje pokój w mieszkaniu lub domu.

Ukraińcy to nowa grupa konsumentów w Polsce, która coraz częściej wydaje pieniądze, nie tylko na podstawowe potrzeby, zamierza inwestować i korzystać z coraz większej ilości usług, na przykład finansowych. O ile istnieją usługi, z których Ukraińcy w pełni korzystają - np. telefonia komórkowa, o tyle jest jeszcze szereg obszarów, z których korzystają w niewielkim stopniu, np. z bankowości. Obecnie dwie trzecie Ukraińców posiada rachunek bankowy w Polsce, jednak głównym instrumentem, z którego korzystają jest karta bankomatowa. Co ciekawe, tylko co trzeci badany wpłaca zarobioną gotówkę do banku. Z drugiej strony, Ukraińcy deklarują duże zainteresowanie zakupem nieruchomości, również na kredyt, co oznacza, że dla sektora bankowego jest to spory potencjał do wykorzystania. Również sklepy oferujące różnego rodzaju sprzęty, czy to AGD, czy komputerowe mają szerokie pole do działania w zakresie zakupów kredytowanych - zaledwie kilka procent dokonywanych przez Ukraińców zakupów to zakupy właśnie na kredyt. Patrząc na zachowania zakupowe Ukraińców w zakresie produktów FMCG, to najpopularniejsze miejsca dokonywania tych zakupów są takie same jak w przypadku Polaków i liczą się te same aspekty - niskie ceny, częste promocje i szeroka oferta. W kwestii alkoholi - Ukraińcy dużo częściej wybierają piwa niż alkohole mocne, co też może być cennym sygnałem dla producentów - komentuje dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.


Informacje o badaniu
Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia miało na celu ustalenie zwyczajów konsumenckich i postaw obywateli Ukrainy przebywających w Polsce. Badanie zrealizowano metodą CAWI (ankiety online) oraz metodą wywiadów realizowanych z wykorzystaniem tabletów przez ankieterów. Realizacja badania miała charakter modułowy. Zrealizowano łącznie 532 wywiady. Badaną populację stanowili obywatele Ukrainy przebywający obecnie w Polsce. Respondentów nie rekrutowano wśród osób pracujących sezonowo na wsi (np. przy zbiorach owoców).



Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia