Informacje prasowe 2017/2018

Zawarte na stronie fragmenty badań instytutu ARC Rynek i Opinia mogą być wykorzystywane tylko z podaniem źródła i nie mogą być wykorzystywane do celów komercyjnych.



Samopoczucie Polaków na dostateczny z plusem

12.03.2018

Polacy oceniają swoje codzienne samopoczucie na trzy z plusem - zarówno stan zdrowia, jak i kondycję psychiczną oraz fizyczną. Regularne badania profilaktyczne wykonuje co trzeci Polak, a co dziesiąty w ogóle nie kontroluje swojego stanu zdrowia. Prywatna służba zdrowia jest przez respondentów dużo lepiej oceniana niż publiczna - wynika z badań ARC Rynek i Opinia.

Ponad połowa Polaków chodzi do lekarza tylko wtedy, gdy coś im dolega. Taki sam odsetek przyznaje, że nie lubi wizyt u lekarza. Najwyższy odsetek Polaków korzysta z wyłącznie z państwowej służby zdrowia (52%), co czwarty zaś zarówno z państwowej jak i z prywatnej służby zdrowia.

 
Źródło: Raport Polacy a kwestie zdrowotne, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2017

Mimo iż Polacy nie przepadają za wizytami u lekarza to jednak właśnie lekarzom specjalistom i lekarzom pierwszego kontaktu najbardziej ufają w kwestiach zdrowia. Co piąty Polak uważa opinie w Internecie za wiarygodne źródło informacji.


 

Źródło: Raport Polacy a kwestie zdrowotne, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2017

Oceniając lekarzy w ramach prywatnej i publicznej służby zdrowia ci pierwsi mają dużo lepszą opinię wśród badanych. W przypadku państwowej służby zdrowia co piąty badany przyznaje, że jest zadowolony z dostępności lekarzy - w przypadku prywatnej służby zdrowia odsetek ten przekracza 60%. W kategorii "profesjonalizm lekarzy" dysproporcja między państwową a prywatną służbą zdrowia jest mniejsza, ale też istotna. Większa jest natomiast przy ocenie życzliwości lekarzy: 41% pacjentów państwowej służby zdrowia uważa lekarzy za życzliwych, podczas gdy w prywatnej służbie zdrowia odsetek ten sięga 74%.


 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2018

Najczęściej wykonywanymi badaniami przez respondentów są: badania krwi, badania moczu oraz badania stomatologiczne - w ciągu ostatniego roku wykonało je ponad 40% respondentów. Respondenci, odpowiadając na pytanie o przyczyny, dla których nie wykonują badań, przede wszystkim mówią o tym, że są one związane z czasem, jaki trzeba poświęcić, aby je wykonać, a także z dostępnością lekarzy i kosztami wykonywania diagnostyki.

Samopoczucie Polaków jest średnie, ale też Polacy średnio o zdrowie dbają - z naszego badania wynika, że często nie mają czasu na wykonywanie badań profilaktycznych czy chęci na oczekiwanie na wizytę u lekarzy specjalistów. Jedną z głównych bolączek od lat jest właśnie długi czas oczekiwania na terminy, co widać w porównaniu ocen satysfakcji z publicznej i prywatnej służby zdrowia. Nie jest to jednak jedyna różnica między nimi. Nasze badanie pokazuje, że istnieją duże dysproporcje w postrzeganiu lekarzy, ich życzliwości i profesjonalizmu w ramach państwowej i prywatnej służby zdrowia. Co ciekawe, ci lekarze to bardzo często te same osoby, które w ramach publicznej opieki są postrzegane jako mniej życzliwe i profesjonalne niż w ramach systemu prywatnego. Skąd takie różnice? Z jednej strony taka ocena może wynikać ze stereotypowego podejścia, że służba zdrowia publiczna jest gorsza od prywatnej, co dotyczy też lekarzy, z drugiej zaś z rzeczywistych doświadczeń, pokazujących, że często lekarz przyjmujący prywatnie z większą empatią podchodzi do pacjenta - komentuje Rafał Warszawski, badacz z ARC Rynek i Opinia.


Informacja o badaniach

Dane pochodzą z dwóch badań:
- Badania CAWI (ankiety online) zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia w dniach 13-16 lutego 2018 roku, na reprezentatywnej grupie Polaków, N=900.
- Badania Polacy a kwestie zdrowotne, zrealizowanego metodą CAWI (ankiety online) zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia we wrześniu 2017 na reprezentatywnej grupie Polaków, N=837.


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia