ARC Rynek i Opinia - badania marketingowe, badania rynku, firmy badawcze, badania opinii, instytut badawczy, badania syndykatowe, CAPI, fokusy, rynek, opinia, CATI, CAWI, PAPI, ankieta, wywiad, reaserch institut, market reaserch, marketing research, badania on-line, sondaże, testy, eksperci, doradcy


Polski odbiorca esportu, mity i fakty

Raport ARC Rynek i Opinia

05.06.2018

Dzisiaj o branży esportowej, która obrosła przez ostatnie lata w wiele mitów: że esport interesuje tylko gimnazjalistów i to takich, którym uczyć się nie chce i spędzają całe życie przed komputerem, że esport to wyłącznie domena młodych mężczyzn dodatkowo mieszkających z rodzicami, nie mających własnych dochodów i żadnego innego życia poza grą i w końcu że esport to tak naprawdę wcale nie jest sport, tylko rozrywka i to bardzo niebezpieczna dla zdrowia, bo przesiaduje się non stop przed komputerem.

A jak jest naprawdę? No właśnie do niedawna nikt tego dogłębnie nie sprawdził, mimo iż branża ma tak wysokie wskaźniki wzrostu, że niejednej by się one nawet nie śniły. Wygląda więc na to, że esport sobie rośnie, a marketerzy w dużej części niewiele o nim wiedzą, np. w jakich kategoriach go traktować i czy warto go rozważać w planowaniu działań komunikacyjnych marek.

I tu pojawia się raport przygotowany przez naszą agencję w maju tego roku we współpracy z agencją gamingową Gameset, który odkrywa społeczność kibiców esportu, pokazując ich dokładny profil: jak i na czym grają, co oglądają, na co wydają swoje pieniądze, jak spędzają czas wolny, z jakich urządzeń elektronicznych korzystają, które platformy internetowe są dla nich najbardziej interesujące, którzy gracze, gry i drużyny są najpopularniejsze.

I co się okazuje? Otóż - wygląda na to, że polski fan esportu to najczęściej osoba pełnoletnia, która ma stałe dochody i chętnie wydaje pieniądze na ubrania, elektronikę czy kosmetyki (!). Co więcej, często ma wyższe wykształcenie i pracuje umysłowo, a co trzeci jest kobietą! Trzeba przyznać, że to duża niespodzianka dla tych, którzy esport traktowali z przymrużeniem oka traktując go wyłącznie jako swego rodzaju ciekawostkę.

Dużym zaskoczeniem jest większa popularność esportu w niektórych grupach wiekowych niż dyscyplin tradycyjnych, zresztą bardzo przez Polaków lubianych. Na w grupie wiekowej 13-24 lata przykład esport jest bardziej popularny niż siatkówka i dogania piłkę nożną!

Z naszego raportu wynika, że fani esportu są aktywnymi graczami - tylko 5-10% widzów danej gry w nią nie gra. Światowe trendy wskazują jednak, że odsetek osób, które wyłącznie oglądają rozgrywki esportowe będzie rósł - w USA to już potrafi być znacząca grupa (nawet 30-40%). Kolejne osoby, które zaczynają oglądać transmisję nie są już graczami, tylko fanami sportowych emocji. Sytuacja ta jest analogiczna do tendencji obserwowanych w sportach tradycyjnych. I to jest wyraźny sygnał dla marketerów, że społeczność e-kibiców będzie rosła i będzie bardzo zróżnicowana, co oznacza otwartą ścieżkę dla wielu branż. Na razie wśród sponsorów esportu nie ma dużej konkurencji, bo tylko jedna firma - Intel - ma znajomość spontaniczną wśród graczy na poziomie wyższym niż 10%. Jest kilka firm, które mają znajomość na poziomie, więc jest pole do popisu.


W badaniu wzięło udział 1039 osób w wieku 13-50 lat, które w ciągu ostatnich 6 miesięcy oglądały transmisję z wydarzenia esportowego, bądź brały udział w takim wydarzeniu.


Pobierz Whitepaper


Pobierz ofertę


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia