



Deweloperzy sprawdzani przez Internet
Polacy decydując się na zakup mieszkania kierują się przede wszystkim jego lokalizacją i ceną. Promocją przy zakupie mieszkania, z której nabywcy korzystają najczęściej jest rabat od całkowitej ceny nieruchomości. Niemal połowa kupujących nie korzysta jednak z żadnego rabatu. Najbardziej znanymi deweloperami są Dom Development oraz Budimex Nieruchomości. Wiarygodność deweloperów sprawdzana jest głównie poprzez dokładne zapoznanie się z treścią umowy i sprawdzenie informacji na forach - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Cena i lokalizacja mieszkania to najważniejsze kryteria wyboru mieszkania. Obydwa te kryteria w istotny sposób na siebie wpływają. Trzecim najważniejszym kryterium wyboru jest wielkość mieszkania i w zasadzie z takim samym wskazaniem - liczba pokoi.
Źródło: ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2017 r.
Niemal połowa osób, które kupiły mieszkanie przyznają, że nie korzystały z żadnej oferty promocyjnej. Wśród osób, które z takiej oferty skorzystały najpopularniejszy był rabat od całkowitej ceny mieszkania.
Źródło: ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2017 r.
84% respondentów, którzy kupili mieszkanie sprawdzało wiarygodność dewelopera. Najczęstszym sposobem na sprawdzenie wiarygodności było dokładne zapoznanie się z treścią umowy (58%) oraz sprawdzanie opinii w Internecie, głównie na forach (50%).
Tylko 4 z 19 deweloperów ma znajomość wspomaganą na poziomie powyżej 40%: Budimex Nieruchomości, Dom Development, Murapol i JW. Construction.
Z naszego badania wynika, że Polacy na etapie planowania zakupu mieszkania deklarują chęć sprawdzenia wiarygodności dewelopera uwzględniając różne aspekty: praw własności gruntu, planów zagospodarowania terenu, pozwoleń na budowę do gruntu. W rzeczywistości jednak znacznie niższy odsetek kupujących rzeczywiście sprawdza deweloperów tak dokładnie. Najczęściej kupujący ograniczają się do dokładnego przeczytania umowy oraz do sprawdzenia opinii w Internecie. Może to świadczyć o dość dużym poziomie zaufania w stosunku do deweloperów - komentuje Agnieszka Doktorska, Senior Project Manager z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą ankiet internetowych CAWI. Łączna próba N=510 (osoby, które kupiły mieszkanie/dom na rynku pierwotnym oraz które zamierzają kupić mieszkanie na rynku pierwotnym lub wtórnym do końca 2018 roku).
58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.
Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)
Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.
Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).
Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.
87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.
Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).
Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)
58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.
Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)
Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.
Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).
Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.
87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.
Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).
Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)