2019-05-09

Zaproś swoich klientów do forum badawczego i zobacz, co mówią o Twojej marce, czyli o online community w naszej ofercie

Zaproś swoich klientów do forum badawczego i zobacz, co mówią o Twojej marce, czyli o online community w naszej ofercie.

Rośnie liczba badań jakościowych przeprowadzanych online. Rozbudowane platformy z licznymi funkcjonalnościami pozwalają zrealizować cały proces badawczy za pośrednictwem internetu. Jak wyglądają takie badania, jakie są ich zalety i czego można się z nich dowiedzieć?

Sonia Łoszewska, Project Manager

O tym, że badania marketingowe warto robić, nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Pytanie, jak to robić, by dowiedzieć się, co naprawdę klient myśli o marce, poznać jego doświadczenia, wejść niejako w jego świat.

Istnieje wiele rodzajów badań i metod badawczych pozwalających zbliżyć się do konsumenta, poznać jego opinie. Większość z nas na co dzień funkcjonuje w otoczeniu nowych technologii, a coraz więcej aspektów naszego życia staje się bardziej online niż offline. Dlatego badania marketingowe muszą podążać za tym trendem. Rośnie liczba badań przeprowadzanych online, szczególnie badań ilościowych. Podobnie jest w przypadku badań jakościowych – choć tradycyjne techniki mają się dobrze, to na całym świecie coraz większą popularność zdobywają techniki online.

Wraz z naszymi partnerami z sieci IRIS (ARC Rynek i Opinia jest jedynym instytutem badawczym z Polski należącym do międzynarodowej sieci niezależnych agencji badawczych IRIS, która skupia ponad 30 firm z całego świata i jest cenną platformą wymiany wiedzy dotyczącej branży badawczej) obserwujemy coraz większe zainteresowanie klientów wykorzystywaniem nowych technologii w badaniach jakościowych i mamy do dyspozycji coraz lepsze narzędzia przeznaczone do tego typu badań.

Badania jakościowe online – jak to funkcjonuje? Dzięki coraz bardziej rozbudowanym i funkcjonalnym platformom przeznaczonym do badań jakościowych online można cały proces badawczy zrealizować za pośrednictwem internetu – możemy w ten sposób nie tylko zrealizować wywiady grupowe (FGI) czy indywidualne (IDI) w sposób zdalny, ale także zaprosić respondentów do trwającego kilka dni, tygodni czy nawet miesięcy forum badawczego online.

Forum badawcze online (online community, BBDBulletin Board Discussion) to metoda od dawna obecna na rynku badawczym, jednak do tej pory mniej popularna niż tradycyjne wywiady oparte na bezpośrednim kontakcie moderatora z respondentem. Metoda ta rozwija się jednak dynamicznie wraz z rozwojem narzędzi przeznaczonych do realizowania tego typu badań. Platformy online to w tej chwili bardzo rozwinięte narzędzia dedykowane branży badawczej. Przykładem takiej platformy jest m.in. popularna na całym świecie platforma Recollective, z której korzysta ARC Rynek i Opinia.

Co gwarantuje forum badawcze?         
  • Nowoczesność i prostota – o ile fora internetowe często kojarzą się raczej z mało zaawansowaną technologią, czy też wręcz czymś przestarzałym, to nowoczesne platformy do badań jakościowych online są bardzo proste w obsłudze i atrakcyjne wizualnie, a przede wszystkim pozwalają na uzyskanie bardzo bogatego materiału badawczego
  • Atrakcyjność i zaangażowanie – uczestnicy są proszeni nie tylko o odpowiedzi na pytania tekstowe, ale też mogą dodawać własne zdjęcia czy filmiki, tworzyć kolaże, oceniać materiały graficzne i video, głosować w krótkich ankietach, brać udział w dyskusjach czy też dokonywać różnego rodzaju sortowania, mapowania czy rangowania np. logotypów czy innych materiałów tekstowych lub graficznych
  • Możliwość interakcji – uczestnicy badania mogą wymieniać się miedzy sobą opiniami, komentować swoje odpowiedzi i brać udział w dyskusjach
  • Elastyczność – w zależności od grupy docelowej i celu badawczego takie forum może być wykorzystane zarówno przy projektach mniejszych (kilka dni, kilkanaście osób badanych), jak i bardzo dużych, trwających wiele miesięcy i obejmujących duże grupy respondentów
  • Możliwość obserwacji badania przez klienta – forum jest dedykowane konkretnemu projektowi, dostęp do forum mają zaproszeni respondenci oraz przedstawiciele klienta  
Kiedy warto zrobić badanie jakościowe online?
Forum badawcze online sprawdzi się szczególnie dobrze między innymi w sytuacji, gdy:
  • tematyka jest szeroka lub ma charakter eksploracyjny,
  • zależy nam na śledzeniu procesu decyzyjnego – możemy obserwować go niejako na bieżąco, prosząc badanych np. o prowadzenie dzienniczka,
  • temat badania jest wrażliwy,
  • badani są rozproszeni geograficznie,
  • zależy nam na uzyskaniu zróżnicowanego materiału badawczego (wypowiedzi, zdjęcia, filmiki itp.).
Wartościowy materiał auto-etnograficzny i wygoda dla respondentów
Możliwość zamieszczania przez respondentów zdjęć i filmików to duża wartość dla badacza i klienta. Dzięki temu, że badani mogą uzupełniać zadania w dowolnym miejscu i czasie w ciągu dnia, udział w badaniu jest dla nich wygodny i jednocześnie pozwala na refleksję, powrót do pewnych wątków czy uzupełnienie wcześniejszych wypowiedzi. Co ważne, biorąc udział w badaniu są oni w swoim naturalnym otoczeniu – dzięki czemu łatwiej jest im przywołać pewne fakty i sytuacje z codziennego życia. Wszystkie te kwestie były bardzo istotne m.in. w projekcie dot. miłości i związków „Jak kochają Polacy?” zrealizowanym przez nas ostatnio dla portalu randkowego Sympatia.pl (szczegółowe wyniki: http://jakkochajapolacy.pl/)

Jeśli jesteś zainteresowany(a) badaniami jakościowymi online – skontaktuj się z nami:

Sonia Łoszewska Project Manager, ARC Rynek i Opinia, e-mail: sonia.loszewska@arc.com.pl
ARC Rynek i Opinia na swoich stronach www wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia odwiedzającym naszą stronę maksymalnego komfortu podczas jej przeglądania. Więcej informacji o tym czym są pliki cookies znajduje się w Polityce Prywatności . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel