Wyniki XII edycji Superbrands
Znane są już wyniki XII edycji Superbrands - po raz pierwszy tytuły przyznali wyłącznie konsumenci w ramach największego niezależnego badania marek w Polsce, które przeprowadził instytut ARC Rynek i Opinia.
Organizacja Superbrands od przeszło 20 lat wyłania najsilniejsze marki na poszczególnych rynkach. W Polsce, w ciągu 12 lat działalności, metodologia selekcji laureatów przeszła ewolucję - początkowo o przyznaniu wyróżnień decydowało grono ekspertów marketingu, stopniowo głos zyskiwali konsumenci, aż do bieżącej edycji, kiedy marki musiały zapracować na tytuły wyłącznie w oczach konsumentów - to od nich po raz pierwszy w 100% zależała ocena.
"Konsument w ciągu ostatnich dziesięciu lat bardzo się zmienił. Jego wrażliwość marketingowa wzrosła, wchodzi on w relacje z markami, a marki coraz bardziej angażują go w swoje aktywności. Dlatego też zdecydowaliśmy się na powierzenie decyzji o przyznaniu wyróżnień Superbrands w 100% konsumentom. Mamy nadzieję, że takie wyróżnienie będzie jeszcze bardziej cenione przez zarządzających markami, ale też przez samych użytkowników." - mówi Monika Kowalewska, dyrektor projektu Superbrands w Polsce.
Badanie Superbrands, realizowane co roku, jest największym badaniem siły marki w Polsce. Ankietę metodą CAWI po raz kolejny zrealizował Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. O opinie zapytanych zostało ponad 10 tysięcy konsumentów, łącznie przebadano blisko dwa tysiące marek. Kluczowym czynnikiem decydującym o przyznaniu wyróżnień był indeks siły marki, który wynikał z różnicy między wynikiem polecania, a odradzania danej marki. Tytuły Superbrands otrzymały marki, które znalazły się w ścisłej czołówce w każdej kategorii, natomiast tytuły Superbrands Polska Marka przyznano najwyżej ocenionym markom z polskim rodowodem.
"Konsumenci znacznie częściej polecają marki niż je odradzają. Nieco bardziej skłonne do polecania marek są kobiety, mniej zaś osoby z najstarszej grupy wiekowej, powyżej 50 roku życia. Najczęściej polecaną kategorią są produkty do deserów czy wypieków, najrzadziej zaś banki. Generalnie widoczna jest zasada, że tam gdzie umowa z dostawcą lub producentem jest długofalowa konsumenci rzadziej skłonni są polecać daną markę. Może to wynikać z faktu, że nie chcą brać na siebie odpowiedzialności, czy dana osoba będzie zadowolona. Skłonność do polecania danej marki jest ściśle skorelowana z kilkoma czynnikami: zaufaniem, atrakcyjnym wizerunkiem oraz wysoką jakością" - komentuje Krzysztof Szczerbacz, Kierownik Zespołu Badawczego w ARC Rynek i Opinia.
Założeniem Superbrands jest wyłonienie grona marek, które najlepiej odpowiadają na oczekiwania konsumentów. Marki oceniane są w ramach kategorii, w których funkcjonują. W ramach ciekawostki prezentowany jest ranking 20 marek, które uzyskały najwyższe ogólne noty (po uwzględnieniu liczebności kategorii).
Pełne wyniki znajdują się na stronie: