2020-02-06 Wśród kibiców sportu coraz więcej kobiet |
Wśród kibiców sportu coraz więcej kobiet 06.02.2020 Kobiety stanowią 29% kibiców sportowych, jednak są dyscypliny, w których ich odsetek jest niemal tak wysoki jak odsetek mężczyzn. W porównaniu z danymi sprzed dziesięciu lat wyraźnie widać większe zainteresowanie poszczególnymi dyscyplinami wśród pań. Zdecydowanie najmniej zwolenników sportu jest wśród osób z najmłodszych i najstarszych grup wiekowych – wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia. Wśród kibiców sportu mężczyźni stanowią zdecydowaną większość – 71%. Kibic sportu to nadal najczęściej mężczyzna w szerokim przedziale wiekowym między 25-tym a 59-tym rokiem życia. Nie oznacza to jednak, że kobiety nie mają swoich ulubionych dyscyplin. Kobiety stanowią pokaźną grupę wśród fanów gier zespołowych, z wyłączeniem piłki nożnej, a także skoków narciarskich i lekkoatletyki. Analizując TOP 10 dyscyplin zdecydowanie najniższy odsetek kobiet jest wśród kibiców sportów walki oraz sportów związanych z motoryzacją. Porównując wyniki dzisiejsze z wynikami sprzed dziesięciu lat, wyraźnie widać, że odsetek kobiet w strukturze kibiców istotnie wzrósł w różnych dyscyplinach, m.in.:
Duży odsetek młodszych kibiców w wieku 25-34 lata mają takie dyscypliny jak boks i sporty walki MMA, natomiast osoby w wieku 35-44 lata stanowią istotny odsetek wśród kibiców Formuły 1 i rajdów samochodowych. Dziesięć lat temu sportem najbardziej interesowały się osoby z przedziału wiekowego 25-34 lat czyli obecni 40-latkowie, co ma swoje odzwierciedlenie w dzisiejszych wynikach. Sport ma zdecydowanie najmniej kibiców wśród ludzi młodych oraz najstarszych. Zwłaszcza wskaźniki dla młodych powinny dawać do myślenia. Wiele lat temu oglądanie wydarzeń sportowych było jedną z niewielu rozrywek. Dzisiaj młode pokolenie może wybierać między kanałami na youtube, treściami w innych social mediach, platformami z tysiącem filmów, programów tematycznych czy seriali. Oferta rozrywkowa jest obecnie znacznie bogatsza i łatwiej dostępna niż kiedykolwiek. Dodatkowo najmłodsze pokolenie jest przyzwyczajone do krótkich form prezentacji contentu, a tradycyjne rozgrywki sportowe trwają dłużej. Dlatego ważne jest, aby wprowadzać bardziej przystępne formy rozgrywek, które byłyby atrakcyjne dla młodszego pokolenia. Jest to duże wyzwanie dla osób zajmujących się sportem – sport będzie musiał powalczyć o uwagę widza, a to jest coraz trudniejsze – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. ![]() |