Raport: 25 trendów konsumenckich

2017-03-22

Z okazji swojego 25-lecia instytut ARC Rynek i Opinia przeprowadził badanie wśród konsumentów dotyczące trendów, za jakimi zamierzają podążać w najbliższym czasie. Spośród kilkudziesięciu trendów wyłoniło się 25 zachowań z największą dynamiką wzrostu lub spadku (antytrendy).


W naszej mapie trendów opieramy się na informacjach od konsumentów, którzy deklarowali, na ile dane zachowanie już realizują i czy zamierzają je realizować w przyszłości w większym stopniu. Różnica pomiędzy tym, co jest dzisiaj, a tym co jest jutro to dynamika danego trendu. Nasze podejście jest o tyle nowatorskie, że o trendy nie pytamy ekspertów i obserwatorów rynkowych, którzy potrafią dostrzec pewne zjawiska i potencjał różnych zachowań. W naszym badaniu pytamy zwykłego konsumenta, jakie zachowania będzie intensyfikował w najbliższym czasie, a od jakich odejdzie lub jakie będzie ograniczał. W ten sposób można dostrzec różnice międzypokoleniowe, a także te związane z miejscem zamieszkania ? komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.


Główne wnioski z badania:

  • Antysystemowość - w zestawieniu najważniejszych trendów przejawia się chęć działania poza systemem, a jednocześnie na rzecz indywidualnego człowieka. Do takich trendów z pewnością należy crowdfunding, czyli finansowanie społeczne, wsparcie małych rzemieślników, korzystanie z usług osób prywatnych, przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne


  • Technologiczność - konsumenci wskazali na kilka zachowań związanych z rozwojem technologii, związanych przede wszystkim z coraz szerszymi funkcjami smartfonów i tabletów w połączeniu z rozwijającym się rynkiem aplikacji


  • Młodsi respondenci (pokolenie Y i X) chętniej są gotowi zmienić swoje przyzwyczajenia niż osoby po 57 roku życia


  • Pokolenie 57+ w największym stopniu jest zainteresowanie rezygnacją z jedzenia mięsa - obecnie aż 94% respondentów z tego pokolenia je mięso, a aż 25% chce z mięsa zrezygnować - na tym przykładzie wyraźnie widać, że osoby starsze są skłonne zmienić swoje zachowania, jeśli to pozytywnie wpłynie na ich zdrowie


  • Wyniki dla wszystkich grup wiekowych pokazują, że największy potencjał mają te zachowania, które obecnie nie są jeszcze bardzo popularne. Tam, gdzie dane zachowanie jest realizowane przez połowę respondentów i więcej, nie ma już dużego potencjału na rozwój. Wyjątek stanowią antytrendy, które dotyczą: jedzenia mięsa, jedzenia na mieście oraz, w przypadku najmłodszego pokolenia, korzystania z mediów społecznościowych


  • Mieszkańcy średniej wielkości miast (50 tys. - 200 tys. mieszkańców) zamierzają w największym stopniu wydawać więcej na swoje zakupy w sklepach internetowych - wzrost na poziomie 22%, podczas gdy w innych przypadkach jest to wzrost zaledwie o kilka procent


  • Co ciekawe, wśród mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) najbardziej widoczne są antytrendy: zmniejszenie zainteresowania korzystaniem z mediów społecznościowych (deklarowany spadek zainteresowania o 18%, podczas gdy średni spadek wynosi 9%) oraz deklarowany spadek zainteresowania jedzeniem na mieście (minus 27%, podczas gdy średni spadek wynosi minus 20%).


Pobierz RAPORT



Pokaż więcej wpisów z Marzec 2017
ARC Rynek i Opinia na swoich stronach www wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia odwiedzającym naszą stronę maksymalnego komfortu podczas jej przeglądania. Więcej informacji o tym czym są pliki cookies znajduje się w Polityce Prywatności . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel