2019-05-21

Polak w podróży, czyli jak zmieniają się trendy konsumenckie w turystyce

Polak w podróży, czyli jak zmieniają się trendy konsumenckie w turystyce

Krzysztof Szczerbacz, Kierownik Zespołu Badawczego
 
Jak co roku zbliża się okres urlopowy i wszystkie biura podróży rozpoczynają żniwa. Rok 2018 dla branży turystycznej był przełomowy, gdyż do końca maja biura miały rekordowo wysoką sprzedaż. Jednocześnie wysoka przedsprzedaż w ubiegłym roku przyniosła w okresie letnim dużą wojnę cenową – biura konkurowały ze sobą głównie ceną, by zapełnić ostatnie wolne miejsca. Ten rok wygląda bardzo podobnie. Jednak branża turystyczna musi w swoich ofertach brać pod uwagę coraz silniejsze na tym rynku trendy. Najważniejsze z nich dotyczą digitalizacji oraz specjalizacji oferty.  

Digitalizacja na rynku turystycznym to nie tylko rozwój stron, gdzie w łatwy i szybki sposób można samodzielnie sprawdzić i zarezerwować oferty biur podróży. To także popularność portali społecznościowych, gdzie widzimy, jak nasi znajomi chwalą się pobytem w jakimś ciekawym miejscu. Digitalizacja wspomaga także samodzielną organizację wyjazdów turystycznych. Każdy z nas może w prosty sposób zarezerwować bilety lotnicze, noclegi w dowolnym zakątku świata. Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy dzielą się mniej więcej po połowie na zwolenników wyjazdów organizowanych samodzielnie oraz klientów biur podróży. Jednak, o ile samodzielnie organizowane wyjazdy dotyczą głównie krajów ościennych (Niemcy, Czechy, Słowacja) oraz krajów, gdzie pracuje dużo naszych rodaków (Wielka Brytania), o tyle z biurami podróży wyjeżdżamy nieco dalej i są to wyjazdy związane z  wypoczynkiem (Grecja, Hiszpania, Turcja, Włochy).  

Z naszych badań wynika, że 62% Polaków lubi odkrywać nowe miejsca. Mimo, że Polacy nie są tak mobilnym narodem jak np. Holendrzy czy Francuzi, coraz bardziej popularne są kierunki egzotyczne: samoloty w kierunku Zatoki Perskiej odlatują pełne, nasz narodowy przewoźnik poszerzył w ostatnim czasie swoją siatkę połączeń długodystansowych, coraz więcej biur podróży posiada egzotykę w swojej ofercie. Dodatkowo „nowe miejsca” to także bliższe kierunki – od dwóch lat bardzo popularna stała się Albania, coraz chętniej podróżujemy do krajów byłego ZSRR (Gruzja, Armenia, Kazachstan). Oczywiście mają na to wpływ i bezpośrednie połączenia i fakt, że do coraz większej liczby krajów nie potrzebujemy wizy, np. w 2019 roku Uzbekistan zniósł wizy dla Polaków.  

Prócz odkrywania nowych miejsc Polacy coraz chętniej korzystają z ofert tematycznych – z tego typu wyjazdów korzysta niemal 1/3 badanych. Są to wyjazdy kulinarne, pielgrzymki, wycieczki rowerowe, homestay, wyjazdy do spa czy te związane z digi detoxem, polegającym na odłączeniu się od bieżących wydarzeń, wszechobecnych informacji oraz mediów społecznościowych.  

Warto też zwrócić uwagę na to, że Polacy, podobnie jak na przykład Francuzi czy Włosi, coraz częściej planują urlop w sierpniu.  

Branża turystyczna, podobnie jak wiele innych branż, musi bardzo szybko dostosowywać swoją ofertę, komunikację i swoje działania do dynamicznie zmieniającego się konsumenta. Tak naprawdę, każdego dnia może pojawić się zjawisko, które zrewolucjonizuje rynek, tak jak np. Uber zrewolucjonizował rynek przejazdów po mieście. Do tego dochodzą czynniki globalne, jak np. zmieniający się klimat czy sytuacja polityczna w regionie, które mogą wpłynąć z dnia na dzień na zainteresowanie danym kierunkiem.
ARC Rynek i Opinia na swoich stronach www wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia odwiedzającym naszą stronę maksymalnego komfortu podczas jej przeglądania. Więcej informacji o tym czym są pliki cookies znajduje się w Polityce Prywatności . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel