Konsument w Ambiencie ..

2019-02-21
Konsument w Ambiencie ..Konsument w Ambiencie – czy i w jaki sposób rozwój nowej fazy Internetu może determinować zachowania konsumenckie?  

Karolina Knyziak, Project Manager w ARC Rynek i Opinia

Nowe technologie i Internet sam w sobie odgrywają znaczącą rolę w funkcjonowaniu współczesnego konsumenta. Internet wkroczył już w fazę, w której nie tylko jest dostępny na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, a jest w zasadzie wszechobecny (tzw. Ambient Internet) – w każdym miejscu, o każdym czasie i na urządzeniach znajdujących się wokół nas. Zaczyna „rozmywać się” w tle, stawać się transparentny poprzez połączenie z każdym urządzeniem w otoczeniu.

Dzięki urządzeniom mobilnym, które obecnie stanowią większość ruchu internetowego, sieć zbiera i przechowuje informacje w oparciu o to, gdzie urządzenie było, jakie czynności zostały na nim wykonane (zakupy, płatności, wyszukiwanie…). Może między innymi przekazywać te informacje sztucznej inteligencji, aby dostarczać konsumentom nowych rozwiązań w postaci udogodnień takich jak targetowanie informacji czy produktów, w oparciu o pozyskane o użytkowniku dane. To tak zwana faza 3.0 Internetu, w której algorytmy podążają za użytkownikiem aby uczynić jego życie niejako łatwiejszym.

Faza 4.0 następuje już, niezauważalnie, czyniąc sieć nieodłącznym towarzyszem człowieka, sprawiając, że Internet nie podąża za użytkownikiem, a wychodzi mu naprzeciw i jednocześnie „zanika”. To już nie tylko strona www na ekranie smartfona, lecz  również dostępność w formach, które można uznać za bardziej naturalne dla człowieka, polegające na wchodzenie w interakcję, między innymi za pomocą asystenta Google’a czy Apple’a, które oparte są na tak zwanym interfejsie konwersacyjnym, rozpoznającym mowę użytkownika, odpowiadającym na jego pytania i wykonującym zadania.

Rozwój Internetu, przejście z fazy 3.0 do 4.0 i rozwój sztucznej inteligencji bez wątpienia wpływają w sposób bezpośredni na człowieka, jego codzienność, a także zachowania konsumenckie. Niezwykle aktualnym i ciekawym zagadnieniem jest zatem zbadanie, w jaki sposób ten wpływ wygląda, czym się objawia, jaki ma zasięg i jak ogólnie postęp technologiczny w tym zakresie jest odbierany przez „statystycznego Kowalskiego”.

Zagadnienie nie umknęło uwadze specjalistów zajmujących się customer experience. Ze strony naszych klientów obserwujemy rosnące zainteresowanie sprawdzeniem stopnia korzystania z tych nowych rozwiązań przez konsumentów, weryfikacją, na ile faktycznie stanowią one udogodnienie, a na ile mogą być ewentualną barierą w korzystaniu z usług bądź w zakupie produktu. Między innymi w wyniku analizy segmentacyjnej możemy wyróżnić bardzo specyficzne grupy konsumentów, różniące się swoim podejściem i doświadczeniem względem Ambient Internet i sztucznej inteligencji.

Prowadzone przez nas projekty badawcze w tym zakresie pokazują, że te grupy nie muszą być diametralnie różne, jednak subtelne różnice w odbiorze postępujących nowych technologii i rozwiązań opartych o rozwój Internetu 4.0 mogą determinować różne zachowania. Monitorowanie tych różnic jest jednym z nowych wyzwań rynku badań konsumenckich.  

Skontaktuj się z autorką  
Pokaż więcej wpisów z Luty 2019
  • facebook
  • linkedin
ARC Rynek i Opinia na swoich stronach www wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia odwiedzającym naszą stronę maksymalnego komfortu podczas jej przeglądania. Więcej informacji o tym czym są pliki cookies znajduje się w Polityce Prywatności . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel