2020-03-09 Badania rynku w dobie koronawirusa |
Czy pojawienie się koronawirusa i zagrożenie epidemią ma jakikolwiek wpływ na rynek badań, szczególnie na ich realizację? Dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia Koronawirus to obecnie temat numer jeden. Nie schodzi z pierwszych stron gazet, z pasków informacyjnych w telewizji i nagłówków artykułów internetowych. Wszyscy zastanawiają się, czy Polskę dotknie epidemia, jak należy się przygotować, jak chronić siebie i swoich bliskich. Jednym z zaleceń w przypadku epidemii jest ograniczenie do minimum kontaktu z innymi ludźmi, zwłaszcza nieznanymi oraz unikanie zatłoczonych miejsc. Czy realizacja badań wymusza takie sytuacje? Owszem, są techniki, gdzie nie da się uniknąć kontaktu z drugim człowiekiem, jak i takie, gdzie konieczne jest przebywanie w dużym skupisku osób. Jakie to techniki i jak można je zastąpić w obliczu ewentualnej epidemii? Badania fokusowe Ten rodzaj badań to z założenia spotkanie w kilkuosobowej grupie nieznanych sobie osób dobranych pod względem założonych kryteriów i rozmowa na określony temat prowadzona przez moderatora. W przypadku epidemii istnieje więc ryzyko spotkania osób, które mogą być zarażone wirusem. Jakie jest rozwiązanie w tej sytuacji? Techniką jakościową, którą można tu wykorzystać jest platforma on-line czyli BBD (Bulletin Board Discussion). Tu, podobnie jak przy bezpośrednim wywiadzie grupowym, można prowadzić wywiad z grupą respondentów i pogłębiać wybrane wątki czy stosować techniki projekcyjne. Dokładnie opisywaliśmy tę możliwość na naszym blogu jakiś czas temu – zapraszamy do zapoznania się: Inną możliwością uniknięcia bezpośredniego kontaktu może być zastąpienie wywiadu osobistego wywiadem telefonicznym z jedną lub kilkoma osobami, czyli telekonferencja czy wideokonferencja. Można ją zarejestrować podobnie, jak wywiady bezpośrednie. Być może dynamika takich wywiadów grupowych prowadzonych w formie telekonferencji jest nieco inna niż wywiadu bezpośredniego, ale w sytuacji awaryjnej, z jaką mamy obecnie do czynienia, warto rozważyć tę formę. IDI czyli indywidualny wywiad pogłębiony W wielu przypadkach indywidualny wywiad pogłębiony w wersji face to face można zastąpić wywiadem telefonicznym z użyciem komputera. Kontakt internetowy umożliwia pokazanie materiałów (np. badanych pomysłów) na ekranie, który moderator udostępnia respondentowi. Jednocześnie moderator prowadzi wywiad telefoniczny. Wywiady bezpośrednie w domach Metoda wywiadów bezpośrednich w domach to już rzadkość. Stosowana jest w projektach, gdzie jest to absolutnie niezbędne. Przyczyną jej zanikania jest fakt, że coraz mniej osób jest chętnych do wpuszczania obcych do swojego mieszkania, również w czasach, kiedy nie ma zagrożenia epidemiologicznego. W tym przypadku zalecamy wywiady online oraz przez telefon. Badania central location W przypadku tej metody nie ma możliwości uniknięcia dużych skupisk obcych sobie ludzi. Mimo to, przy zachowaniu odpowiednich warunków higieny i bezpieczeństwa, można takie badania realizować. Gdyby sytuacja ulegał zaostrzeniu, można rozważyć przesunięcie projektu.
Z naszego badania, które zrealizowaliśmy pod koniec lutego na temat opinii Polaków o koronawirusie, wynika, że koronawirus będzie miał wpływ na gospodarkę polską i światową. Jestem przekonany, że trudno będzie znaleźć branżę, która nie odczuje wpływu koronawirusa, czy to pozytywnego, jak producenci maseczek i żeli antybakteryjnych czy też negatywnego, jak na przykład branża turystyczna. |