Znaki diakrytyczne zagrożone

63% internautów przyznaje, że w wypowiedziach ustnych nie dba o poprawność językową, zaś co piąty internauta uważa, że znaki diakrytyczne nie są potrzebne - wynika z  badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na potrzeby kampanii "Język polski jest ą-ę", zorganizowanej przez agencję Ogilvy & Mather z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

Prawie 2/3 internautów nie dba o poprawność językową w wypowiedziach ustnych i niemal połowa - również w wypowiedziach pisemnych.  Mimo iż respondenci są zgodni, że "szeleszczące spółgłoski" oraz "ogonki" i "kreseczki" przy niektórych literach są znakiem wyróżniającym język polski na tle innych języków to przyznają, że nie zawsze stosują poprawna pisownię i używają polskich znaków, zwłaszcza w smsach (67%), na chatach (48%) czy posługując się komunikatorami (44%). Największą dbałość w tym zakresie badani wykazują w korespondencji formalnej, wypełniając formularze i wnioski (94% respondentów używa wówczas polskich znaków), a także pisząc maile czy wypowiadając się na forach (77% używa polskich znaków).

Grupą wiekową, która w najmniejszym stopniu dba o używanie znaków diakrytycznych są ludzie młodzi, w wieku 15-24 lat (34%). Zainteresowanie poprawną pisownią rośnie wraz z wiekiem - wśród osób powyżej 45 roku życia tylko 14% przyznaje, że nie zawsze używa znaków diakrytycznych.

Respondenci najbardziej skłonni są zrezygnować ze znaków diakrytycznych w kontaktach pisemnych ze znajomymi i przyjaciółmi (33%), zaś najbardziej pilnują się w pracy, w kontaktach z przełożonymi czy innych kontaktach biznesowych - aż 95% badanych przyznaje, że wówczas zawsze używa znaków diakrytycznych.

Główną przyczyną omijania znaków diakrytycznych jest wygoda i szybkość: 53% respondentów uważa, że dzięki niestosowaniu tych znaków szybciej napiszą wiadomość.

Informacja o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadów internetowych (CAWI: Computer-Assisted Web Interviewing) w dniach 23-28 stycznia 2013 roku na ogólnopolskiej próbie N=519 respondentów.

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia