Jedynie ¼ Polaków deklaruje uczestnictwo w tej formie promocji. Konsumentów zniechęca przede wszystkim nieatrakcyjność nagród oraz brak wiary w możliwość wygranej. Uczestnicy konkursów, czy loterii promocyjnych najczęściej biorą w nich udział „przy okazji” kupowania ulubionych produktów – pokazują wyniki BTL Monitor 2009/2010, kompendium wiedzy o rynku BTL w Polsce.

Konkursy i loterie promocyjne cieszą się w tym roku mniejszą popularnością wśród Polaków – w 2009 roku aż ¾ badanych twierdzi, że nie bierze w nich udziału. Jedynie co czwarty konsument deklaruje więc uczestnictwo. Wydaje się, że ten rodzaj promocji sprzedaży przestał być atrakcyjny, a rynek nasycony jest już konkursami i loteriami – przynajmniej w oferowanej dotychczas formie.

Tegoroczny spadek zainteresowania udziałem w konkursach i loteriach promocyjnych można tłumaczyć prostą kalkulacją konsumenckich zysków i strat. Marki, które oferują konkursy oceniane są często przez klientów jako droższe, a nagrody w nich oferowane niewarte zaangażowania. Stąd udział w konkursie, czy loterii promocyjnej to dla przeciętnego konsumenta zwyczajnie inwestycja energii, która się nie zwraca… - komentuje tegoroczne wyniki badania dr Adam Czarnecki, Wiceprezes Zarządu ARC Rynek i Opinia.

Dlaczego konkursy? Inicjatywa udziału w konkursach i loteriach promocyjnych wychodzi przede wszystkim od samego konsumenta, niejako „przy okazji” kupowania danego produktu. Polacy uczestniczący w konkursach i loteriach głównie wychodzą z założenia, że skoro i tak kupują daną markę, dlaczego nie zaangażować się bardziej.

A dlaczego nie? Konkursy i loterie promocyjne oferowane dotąd polskiemu konsumentowi zniechęcają… nagrodami. Niemal co drugi rezygnujący z uczestnictwa (47%) jest przekonany o małej szansie na wartościową wygraną. Poza tym demotywująco działa konieczność zbierania, czy wysyłania opakowań – twierdzi tak 31% respondentów.

W sytuacji pogłębiającego się zniechęcenia do konkursów i loterii, warto zastanowić się nad skróceniem dystansu - od zakupu produktu, czy usługi do wzięcia udziału w konkursie czy loterii promocyjnej. Sprzyjają temu na pewno nowe technologie. W tym roku badani wyjątkowo przychylnie traktowali zgłaszanie się do konkursów bądź loterii poprzez wysyłanie kodu w formie SMS-a lub wpisanie go na stronach www – podsumowuje Marzena Białasek, koordynatorka badania,
ARC Rynek i Opinia.

Kontakt w sprawie zakupu raportu:

Marek Chechłacz
Specjalista ds. Sprzedaży
marek.chechlacz@arc.com.pl


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia