Zainteresowanie kulturą i sztuką deklaruje zaledwie co czwarty Polak. Najwięcej z nich obcuje z nią za pośrednictwem odbiornika telewizyjnego. Do oglądania telewizji przyznaje się prawie 98 proc. naszych rodaków – wynika z raportu z najnowszej fali badania Sponsoring Monitor 2010 przeprowadzonego przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wynika, że zaledwie 25 proc. Polaków interesuje się kulturą i sztuką. Ta tendencja nie zmienia się od kilku lat. Obcowanie z kulturą w Polsce odbywa się zazwyczaj w zaciszu domowym. Aż 98 proc. naszych rodaków deklaruje, że w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy oglądało telewizję. Natomiast 54 proc. z nich widziało w tym czasie filmy na DVD (wzrost o 2 proc. w stosunku do roku 2009). Niespełna 46 proc. twierdzi, że w ostatnim roku czytało książki (wzrost o 4 proc.).

Jeśli chodzi o konsumpcję kultury poza domem, to Polacy najbardziej lubią uczestniczyć w projekcjach filmów. W dalszej kolejności przyjemność sprawia im branie udziału w różnego rodzaju piknikach i festynach, a także koncertach muzyki popularnej oraz imprezach tanecznych. Raczej niewielkie zainteresowanie wzbudzają koncerty muzyki jazzowej oraz klasycznej. Polacy wykazują też niską akceptację dla muzeów – niezależnie czy proponują one stałą, czy czasową ekspozycję.

„Polacy wciąż chętniej korzystają z oferty kultury popularnej – bardziej nastawionej na rozrywkę, niż wyrafinowane przeżycia duchowe. Co ciekawe, nadal nie widać u nas wzrostu zainteresowania uczestnictwem w tzw. kulturze wyższej – wymagającej większej wiedzy i przygotowania od odbiorcy” – mówi Aleksandra Brzozowska, badaczka z ARC Rynek i Opinia.  „Nie bez znaczenia jest także fakt, że oferta instytucji kultury zdaje się nie podążać z duchem czasów. Doskonale widać to przykładzie placówek muzealnych, czy wystawienniczych. Polaków nie interesuje już oglądanie niedostępnych, ukrytych w gablotach eksponatów. Oczekują, że wyprawa do muzeum będzie dla nich przygodą. Dlatego kluczem do sukcesu takich instytucji (np. nowootwartego Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie) jest interakcja z widzem przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnej techniki – dodaje Brzozowska.

ARC Rynek i Opinia przeprowadził badanie metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=400 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat. Próba miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna ze względu na: płeć, wiek, wykształcenie, typ miejscowości zamieszkania (wieś i 6 klas wielkości miast), alokację terytorialną w postaci województwa. Badanie zostało przeprowadzone w okresie 23 maja – 3 czerwca 2010 r.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia