W Polsce jest 12 wigilijnych potraw, w Portugalii 12 deserów. W Japonii Boże Narodzenie to egzotyczne święto i okazja do spróbowania typowych zachodnich dań takich jak ... ślimaki. Jednak najważniejsze elementy świątecznego rytuału, to niezależnie od kraju: rodzina, świąteczny stół, tradycyjne symbole i potrawy, zwyczaje, choinka, dekoracje, dużo światła i błyszczące ozdoby - wynika z badania „Christmas Tables” zrealizowanego w ramach sieci Iris w Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii i Japonii, oraz w Polsce - przez ARC Rynek i Opinia.

 

Z badania wynika, że o ile w Polsce i Portugalii podejście do Świat jest bardzo religijne, to we Francji i Wielkiej Brytanii raczej rozrywkowe. Za to w Japonii Święta Bożego Narodzenia traktowane są jako coś egzotycznego, ciekawostkowego (trochę jak u nas Walentynki), oraz okazja do spróbowania „tradycyjnych zachodnich potraw”, takich jak indyk czy... ślimaki.

O ile symbolika Świat jest podobna, to nie ma wspólnej, tradycyjnej, potrawy. W Polsce, obowiązkowy jest śledź, karp, pierogi i barszcz. W Portugalii kapusta, gotowana ryba i 12 deserów! W Anglii pieczony indyk, pieczone ziemniaki, żurawinowy sos i świąteczny pudding. We Francji foie gras, wędzony łosoś i ciasto z bakaliami – „christmas log”.

Zarówno we Francji, Polsce, Portugalii, Anglii i Japonii elementy świątecznej tradycji to przede wszystkim:
- rodzina
- tradycyjne symbole wigilijne/ bożonarodzeniowe tj.:
o choinka, Św. Mikołaj,
o wzór: gwiazdka; kolory: zielony, czerwony, złoty i biały
o symbol religijne: żłóbek, szopka, opłatek
- ozdoby (najlepiej błyszczące, świecące)
- zwyczaje regionalne i rodzinne
- specjalne dania

W Wielkiej Brytanii dużą wagę przywiązuje się do dekorowania wnętrza domu i wystawiania świątecznych kartek. W Portugalii i Polsce (oraz w Hiszpanii i Włoszech – przyp. PR, ale te kraje nie były objęte badaniem) wystawiane są szopki i żłóbki).
We wszystkich krajach pojawia się zwyczaj dekorowania choinki. Obowiązkowe są światełka. Poza tym pełna dowolność: pierniczki, orzechy, jabłuszka, bombki itd.

Stół świąteczny i jego dekoracje to ważny element Świąt. Zdaniem badanych powinien być
- błyszczący, rozświetlony
- radosny,
- kolorowy
- zapraszający
- elegancki,
- ciepły
- odświętny,
- prosty
- z elementami tradycji

Stół jest odzwierciedleniem rytuału świątecznego. Zdaniem badanych, jego nieodłączne, świąteczne elementy, to:
- Obrus – najczęściej biały lub czerwony, często z ornamentami dobranymi tematycznie
o z tkaniny
o rzadziej z papieru (Francja)
- Zastawa – odświętna lub specjalnie na tę okazję
- Szkło – odświętne, czasem kryształowe (Portugalia)
- Sztućce – odświętne lub codzienne

Świąteczna zastawa jest zazwyczaj tradycyjna, biała, gładka lub z dyskretnym szlaczkiem. W bardziej nowoczesnych domach zdarzały się geometryczne kształty i inne kolory. Jedynie 20% badanych deklarowało, że używają zwykłej zastawy do nakrycia świątecznego stołu.

Ważnym elementem stołu świątecznego są świece, oraz serwetki, które łączą zarówno funkcję praktyczną i dekoracyjną. Coraz częściej są papierowe, dopasowane kolorystycznie do obrusa i ozdobione świątecznymi ornamentami.

Przygotowanie tradycyjnego, odświętnego stołu, jest ważne zarówno dla Polaków, Francuzów, Anglików, Japończyków czy Portugalczyków. A to dlatego, że stół świąteczny i dekoracja domu (choinka, światełka), reprezentują na zewnątrz cały rytuał Świąt. I są jednocześnie oznaką przejścia z czasu codziennego w czas odświętny – mówi Agata Tkaczyk z ARC Rynek i Opinia.

Informacje o badaniu:
W badaniu zorganizowanym przez sieć IRIS wzięło udział 75 gospodarstw domowych, które organizowały u siebie święta Bożego Narodzenia. Wszyscy badani sfotografowali swoje stoły i dekoracje świąteczne oraz odpowiedzieli na pytania ankiety. Wyniki pochodzą z 5 krajów: Francji, Polski, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Japonii. Badanie zostało zrealizowane podczas ubiegłorocznych Świąt Bożego Narodzenia.

Więcej informacji:

pr@arc.com.pl

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia