Sporty zimowe: liczą się tylko skoki i biegi
 
Z najnowszego badania Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że dla Polaków istnieją tylko dwie dyscypliny zimowe - te, w których osiągamy największe sukcesy, czyli skoki narciarskie i narciarstwo biegowe. Zainteresowanie pozostałymi dyscyplinami jest nieduże - wynosi mniej niż 10% wśród osób, które w ogóle interesują się sportem.
 
Skoki narciarskie to jedyna dyscyplina zimowa, która ma od lat swoje miejsce na podium najbardziej popularnych dyscyplin sportowych. Jej popularność wzrosła o 5 pkt. proc. w porównaniu z 2010 rokiem, kiedy to odbywały się zimowe Igrzyska Olimpijskie w Vancouver. Drugą dyscypliną sportową, która od kilku lat ma swoje stałe miejsce w pierwszej dziesiątce jest, dzięki stałej świetnej formie Justyny Kowalczyk, narciarstwo biegowe. Popularność tego sportu, od ostatnich igrzysk zimowych, wzrosła dwukrotnie. Pozostałe sporty zimowe zajmują znacznie dalsze pozycje.

Zainteresowanie poszczególnymi dyscyplinami zimowymi (TOP 5), 2013 versus 2010 ? w czasie Igrzysk zimowych w Vancouver, wraz z pozycjami w rankingu wszystkich dyscyplin sportowych - odsetki wskazań osób zainteresowanych dyscypliną w dużym i bardzo dużym stopniu wśród osób zainteresowanych sportem


 

Źródło: Sponsoring Monitor 2013/2014, ARC Rynek i Opinia, luty 2014, badanie obejmuje wyniki z całego 2013 roku

Wśród sportowców uprawiających czynnie sporty zimowe najbardziej znana jest Justyna Kowalczyk (6. miejsce wśród wszystkich sportowców). Na kolejnych miejscach plasują się skoczkowie: Piotr Żyła oraz Kamil Stoch. W pierwszej 50-tce najbardziej znanych polskich sportowców znalazło się jeszcze dwóch skoczków: Maciej Kot oraz Dawid Kubacki.

Najbardziej znani sportowcy zimowi, czynnie uprawiający sport, TOP 5 wraz z pozycjami w zestawieniu 50 najpopularniejszych polskich sportowców (znajomość spontaniczna), respondenci ? osoby interesujące się sportem

 
Źródło: Sponsoring Monitor 2013/2014, ARC Rynek i Opinia, luty 2014, badanie obejmuje wyniki z całego 2013 roku

W 2013 roku zdecydowanie najczęściej oglądaną imprezą związaną ze sportami zimowymi był Puchar Świata w skokach narciarskich 2013/2014, który oglądało do tej pory 13,6% respondentów.

Patrząc na wyniki Sponsoring Monitora z 2010 roku, kiedy to 28% respondentów interesujących się sportem deklarowało, że śledziło Igrzyska Olimpijskie w Vancouver, można się spodziewać, że w związku z rosnącą popularnością dwóch flagowych dyscyplin zimowych, wzrośnie też oglądalność Olimpiady w Soczi.

"Zainteresowanie Polaków sportami zimowymi znacznie ewoluowało na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Dzisiaj skoki i biegi narciarskie budzą największe zainteresowanie, jednak wcześniej to hokej na lodzie czy łyżwiarstwo figurowe były dyscyplinami, którymi emocjonowali się polscy kibice. W ostatnich dekadach, z braku sukcesów w tych dyscyplinach, popadły one niemal w niepamięć, a zainteresowanie nimi jest niskie. Warto jednak zwrócić uwagę przede wszystkim na hokej - jedyną tak naprawdę "zimową" dyscyplinę drużynową. Zazwyczaj przy reprezentacyjnych dyscyplinach drużynowych - co widać w przypadku piłki nożnej, siatkówki czy piłki ręcznej - emocje i skala zainteresowania są ogromne. W związku z brakiem sukcesów na tym polu, Polacy są tych emocji niejako pozbawieni. Być może jednak igrzyska w Soczi rozbudzą na nowo szersze zainteresowanie sportami zimowymi, obecnie zmonopolizowanymi przez skoki i biegi narciarskie. Może być też tak, że sukcesy i silna pozycja sportowców w naszych głównych dyscyplinach przyczynią się do jeszcze większej mobilizacji pozostałych reprezentantów Polski" - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ekspert ARC Rynek i Opinia - "Poprzednia zimowa olimpiada była dla Polski najlepsza w całej historii. Być może olimpiada w Soczi będzie jeszcze bardziej udana" - dodaje.

Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to cykliczne badanie przeprowadzane przez ARC Rynek i Opinia od 14 lat, co pozwala na obserwowanie trendów w sporcie. Badanie "Sponsoring Monitor 2013/2014" zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1815 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat. Próba badania miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna ze względu na: typ miejscowości zamieszkania respondentów, alokację terytorialną w postaci województwa, płeć, wiek oraz wykształcenie.

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia