Lekkoatletyka w górę, biegi narciarskie w dół
Sportowe podsumowanie 2015 roku

Rok 2015 to wzrost zainteresowania piłką ręczną oraz lekkoatletyką i jednoczesny spadek zainteresowania biegami narciarskimi, boksem i rajdami samochodowymi. Bez zmian pozostaje top 3 najpopularniejszych dyscyplin sportowych: piłka nożna, siatkówka i skoki narciarskie. Najbardziej znanym sportowcem jest Robert Lewandowski - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia Sponsoring Monitor 2015.

76% respondentów deklaruje, że interesuje się sportem, przy czym jedna czwarta (24%) w stopniu wysokim. Tylko co 10-ty respondent przyznaje, że w ogóle nie jest zainteresowany tematyką sportową.

Od kilku lat na podium najpopularniejszych dyscyplin sportowych znajdują się: piłka nożna, skoki narciarskie i siatkówka. O ile jednak w poprzednich latach piłka nożna i skoki narciarskie plasowały się wyżej od siatkówki, o tyle w 2015 roku wszystkie trzy dyscypliny zrównały się ze sobą i można uznać, że wszystkie trzy stoją na najwyższym stopniu podium. Po raz pierwszy wśród najpopularniejszych dyscyplin sportowych znalazła się lekkoatletyka.

Najpopularniejsze dyscypliny sportowe 2015
 
Źródło: Sponsoring Monitor 2015, styczeń 2016


"Na ranking najpopularniejszych dyscyplin sportowych wpływ mają z jednej strony sukcesy Polaków w poszczególnych dyscyplinach, z drugiej zaś ważne wydarzenia sportowe, które odbywały się w tym czasie. I tak przykładowo dzięki Mistrzostwom Świata w lekkoatletyce ta dyscyplina zyskała, zaś w wyniku słabszej kondycji Justyny Kowalczyk - straciło narciarstwo biegowe. W związku ze słabszą kondycją polskich skoczków w tym sezonie i spadkiem oglądalności skoków narciarskich można się spodziewać, że w kolejnej fali badania skoki narciarskie stracą swoją wysoką pozycję. Wątpliwe jest jednak, by ustąpiły miejsca w pierwszej trójce którejkolwiek z dyscyplin, gdyż przez wiele lat budziły wiele pozytywnych emocji, a takie zmiany nie dokonują się z roku na rok, co doskonale pokazuje przykład Adama Małysza, który do tej pory jest ikoną polskiego sportu i na pewno nią pozostanie" - mówi Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia.

Najbardziej znani sportowcy (znajomość spontaniczna), 2015 versus 2014


 
Źródło: Sponsoring Monitor 2015 (styczeń 2016), Sponsoring Monitor 2014 (styczeń 2015)

Największy wzrost znajomości spontanicznej w ubiegłym roku odnotował Robert Lewandowski, zaś największe spadki: Justyna Kowalczyk i Kamil Stoch. Pozostali sportowcy z pierwszej dziesiątki utrzymują zainteresowanie na podobnym poziomie jak rok wcześniej. Mimo dużego zainteresowania Polaków siatkówką i piłką ręczną, w pierwszej dziesiątce najlepiej rozpoznawalnych sportowców nie znalazł się żaden siatkarz ani szczypiornista.

TOP 10 dyscyplin sportowych, oglądalność versus uczestniczenie  


 
Źródło: Sponsoring Monitor 2015, styczeń 2016

Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2015 roku zastosowano mix metod ilościowych - wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia - epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1520 wywiadów CATI oraz N=3756 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia