Polak - kibic?

Zainteresowanie Polaków sportem utrzymuje się na stabilnym poziomie. Duże zainteresowanie deklaruje prawie 10% badanych - wynika z badania „Sponsoring Monitor 2005/2006” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

Polacy - "kibice w kapciach"

Zainteresowanie sportem najczęściej przejawia się u badanych biernym uczestniczeniem w rozgrywkach sportowych za pośrednictwem telewizji. Wśród kibiców sportowych w naszym kraju wciąż większość stanowią „kibice w kapciach” a nie ci, którzy aktywnie uczestniczą w widowisku sportowym (tylko 28% zadeklarowało uczestnictwo w imprezie sportowej w roku 2005). Rzadkością jest oglądanie rozgrywek czy zawodów sportowych na żywo.

Piłka nożna i skoki narciarski – „narodowymi” sportami Polaków

Nadal najpopularniejsza jest piłka nożna i skoki narciarskie. Wzrosło zainteresowanie siatkówką i boksem. Głownie dzięki sukcesom polskich sportowców oraz imprezom o randze międzynarodowej.

„Kobiecość” versus „Męskość” dyscyplin sportowych

Coraz bardziej zmienia się układ sportów postrzeganych jako typowo „męskie” czy „żeńskie”. O ile jeszcze do niedawna jedyną typowo kobiecą dyscypliną była jazda figurowa na lodzie, o tyle obecnie także aerobik, badminton i jeździectwo mają więcej zwolenników wśród pań, aniżeli wśród panów. Sportami najbardziej męskimi pozostają formuła 1, boks, czy rajdy samochodowe, jednak struktura płci kibiców tych dyscyplin wyrównuje się coraz bardziej (obecnie więcej kobiet zainteresowanych tymi sportami).

SPONSORING SPORTU

Polacy dobrze oceniają sponsorow sportu, a dyscypliny, które ich zdaniem powinny być mocniej wspierane przez sponsorów, to generalnie te, które cieszą się w naszym kraju największym zainteresowaniem i na ogół posiadają już zamożnych sponsorów (Plus GSM i siatkówka, Telekomunikacja Polska i piłka nożna, Dominet Bank oraz Era i koszykówka).

Ikony marketingu sportowego

Sportowcy wskazywani przez respondentów za ikony marketingu sportowego, to te osoby, które dzięki zaangażowaniu dużych środków finansowych przez sponsorów miały możliwość reklamowego zaistnienia w mediach - Adam Małysz (Fakt), Otylia Jędrzejczak (szeroka kampania reklamowa marki Idea), czy Jerzy Dudek (Telekomunikacja Polska).

Respondenci z reguły prawidłowo wskazują marki, jakie reklamowali znani sportowcy, co jest potwierdzeniem tego, że wykorzystanie w reklamach takich postaci pomaga w identyfikacji marki i znakomicie ułatwia ich zapamiętywanie. Niektóre odpowiedzi potwierdzają również to, że zbudowanie marki w oparciu o postać sportowca buduje znajomość marki na lata. Często w momencie zaprzestania wszelkich działań reklamowych związanych z daną postacią, respondenci wciąż pamiętają związek pomiędzy firmą a sportowcem (Małysz i Goplana, Hołowczyc i chipsy Lays).

Informacje o badaniu

Raport „Sponsoring Monitor 2005/2006” jest siódmym własnym opracowaniem Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia poświęconym sponsoringowi.

Metodologia i próba badania
Badanie „Sponsoring Monitor 2005/2006” zostało przeprowadzone przez ankieterów ARC Rynek i Opinia metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1200 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat.
W ramach badania jakościowego przeprowadzono dodatkowo zogniskowane wywiady grupowe (FGI) dotyczące tematyki sportu oraz kultury.

Udział w przygotowaniu raportu „Sponsoring Monitor 2005/2006” mieli następujący konsultanci współpracujący z ARC Rynek i Opinia: Maria Ceran i Piotr Pietrzak (Mediathlon), Grzegorz A. Kita (Sport Management), Katarzyna Flera, Magdalena Kopczyńska z Instytutu im. Adama Mickiewicza


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia