Sponsorzy pozytywnie postrzegani

Połowa Polaków (51%) przyznaje, że lepiej ocenia firmy zaangażowane w sponsoring niż te, które działań sponsoringowych nie prowadzą. Co trzeci badany deklaruje, że chętniej kupiłby produkt firmy będącej sponsorem niż takiej, która sponsorem nie jest. Dyscyplinami  sportu, w których sponsor jest najbardziej zauważalny są: piłka nożna, siatkówka oraz skoki narciarskie. Najbardziej znanym polskim sportowcem pozostaje od lat Adam Małysz - wynika z badania Sponsoring Monitor 2014 ARC Rynek i Opinia.

Kibice sportowi dostrzegają sponsorów i w większości przypadków potrafią ich wskazać w ramach poszczególnych dyscyplin. Uczestnicy wybranych zawodów sportowych najczęściej zauważyli sponsora piłki nożnej (44% wskazań), siatkówki (33%) oraz skoków narciarskich (24%).

Liderzy sponsoringu w poszczególnych dyscyplinach sportowych:

- Plus (51%) - siatkówka
- Wojak (45%) - boks, 12% - MMA
- Tauron (29%) - koszykówka
- Orlen (27%) - rajdy samochodowe, 12% ? lekkoatletyka
- Red Bull (26%) - skoki narciarskie, 21% ? Formuła 1
- PGNiG (22%) - piłka ręczna
- BNP Paribas (21%) - tenis ziemny
- Enea (21%) - żużel
- T-Mobile (18%) - piłka nożna
- Raiffeisen Polbank (16%) - narciarstwo biegowe
- CCC (15%) - kolarstwo
- 4F (11%) - łyżwiarstwo szybkie

Źródło: Sponsoring Monitor 2014, raport roczny, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2015


Największym zwycięzcą działań sponsoringowych został w ubiegłym roku Plus - jest to jedyna marka zauważona przez ponad połowę respondentów kibicujących danej dyscyplinie sportowej. W tegorocznym badaniu jako sponsor po raz pierwszy wymieniana jest polska marka odzieży 4F. Kojarzona była ona przede wszystkim z takimi dyscyplinami jak łyżwiarstwo szybkie (11% wskazań), skoki narciarskie (10%) a także narciarstwo biegowe (6%).

W wynikach wyraźnie widać, że najbardziej zauważalni są sponsorzy tytularni: T-Mobile w przypadku piłki nożnej, Plus i Orlen w przypadku siatkówki, czy Tauron, jeśli chodzi o koszykówkę. Firmy sponsorujące najwyższą klasę rozgrywkową mają stosunkowo lepszą ocenę w przypadku sponsorów reprezentacji i poszczególnych zawodów.

Czołówka najbardziej znanych sportowców pozostaje niezmienna. Nadal najbardziej znanym sportowcem jest Adam Małysz.

Najbardziej znani polscy sportowcy 2014 (TOP 10)
 
Źródło: Sponsoring Monitor 2014, raport roczny, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2015

"Mimo iż Adam Małysz zachowuje swoją pozycję lidera jako najbardziej znany polski sportowiec, to jednak wyraźnie widać, zwłaszcza w przypadku znajomości spontanicznej,  że różnica procentowa między nim a Justyną Kowalczyk i Robertem Lewandowskim jest wręcz symboliczna. Można się spodziewać, że już w kolejnej fali badania pałeczkę pierwszeństwa przejmie inny sportowiec" - mówi Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia.

Fenomenem pod względem rozpoznawalności jest Piotr Żyła. Pomimo braku wyraźnych sukcesów sportowych jest postacią barwną i rozpoznawalną. Jego zdjęcie jest częściej rozpoznawalne (w 64%) niż fotografia Kamila Stocha (61%).

Sportowcami najczęściej kojarzonymi z obecnością w reklamie byli: Robert Lewandowski (38% respondentów widziało reklamy z tym sportowcem), Agnieszka Radwańska (31%) i Justyna Kowalczyk (23%).

Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2014 roku przeprowadzono wywiady telefoniczne (CATI) oraz internetowe (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia - epanel.pl. Zrealizowanych zostało łącznie N=5272 wywiadów. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia