Sponsoring sportowy i jego liderzy

Dyscypliny sportowe, w których sponsorzy są najbardziej zauważalni przez kibiców to: piłka nożna, Formuła 1 i rajdy samochodowe. Z kolei wśród sponsorów trzech najpopularniejszych dyscyplin sportowych, czyli piłki nożnej, siatkówki i skoków narciarskich, najbardziej zauważalne marki to: T-Mobile, Biedronka, Plus oraz Red Bull - wynika z najnowszego badania Sponsoring Monitor 2012/2013 ARC Rynek i Opinia.

Piłka nożna to nie tylko najpopularniejsza dyscyplina sportowa w Polsce, lecz również dyscyplina, której kibice w największym stopniu zauważają sponsorów.

Dostrzegalność sponsorów przez kibiców poszczególnych dyscyplin sportowych
 
Źródło: Sponsoring Monitor 2012/ 2013, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013

W niektórych dyscyplinach sportowych z pierwszej dziesiątki widoczni są zdecydowani liderzy sponsoringu, czyli marki, które są znacznie częściej niż inne kojarzone przez kibiców z daną dyscypliną.

Marki najbardziej kojarzone przez kibiców jako sponsorujące poszczególne dyscypliny
(kolejność wg popularności dyscyplin sportowych)

Piłka nożna: T-Mobile (22%), Biedronka (22%)
Siatkówka*: Plus (46%)
Skoki narciarskie*: Red Bull (58%)
Boks*: Wojak (42%)
Formuła: 1 Red Bull (20%), Mobil 1 (16%), Shell (16%)
Sztuki walki typu K1, MMA: Wojak (16%), Warka (10%), Tiger (10%)
Lekkoatletyka: Nike (16%), Pedro?s (15%)
Rajdy samochodowe*: Orlen (32%)
Piłka ręczna: PGNiG (14%), PGE (12%)
Narciarstwo biegowe*: Polbank (44%)
Koszykówka*: Tauron (34%)

* Dyscypliny z wyraźnym liderem w zakresie sponsoringu

Źródło: Sponsoring Monitor 2012/ 2013, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013

"Z naszych badań wynika, że jest kilka dyscyplin, w których sponsorzy są na tyle długo obecni i prowadzą na tyle skuteczną komunikację w zakresie sponsoringu, że są traktowani przez kibiców niemal jako wyłączni sponsorzy danej dyscypliny. Tak jest np. w przypadku Plusa, który od lat sponsoruje polską siatkówkę czy skoków narciarskich kojarzonych przede wszystkim z marką Red Bull. Warto zwrócić uwagę na piłkę nożną, zwłaszcza że mamy za sobą rok stojący pod znakiem EURO 2012. Wielką wygraną tych mistrzostw w zakresie sponsoringu sportowego jest marka Biedronka. Na uwagę zasługuje też marka T-Mobile, której udało się szybko, po rebrandingu i latach przerwy w sponsorowaniu piłki nożnej, a także bez zaangażowania w sponsorowanie EURO 2012,  utrzymać pierwszą pozycję jako najbardziej rozpoznawalny sponsor piłki nożnej" - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. 

Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to cykliczne badanie przeprowadzane przez ARC Rynek i Opinia od 12 lat, co pozwala na obserwowanie trendów w sporcie. Badanie "Sponsoring Monitor 2012/2013" zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1808 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat. Próba badania miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna ze względu na: typ miejscowości zamieszkania respondentów, alokację terytorialną w postaci województwa, płeć, wiek oraz wykształcenie.

ARC Rynek i Opinia już od 20 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze - IriS - realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u.
www.arc.com.pl

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia