W 2011 roku zainteresowanie sportem wśród Polaków ustabilizowało się na poziomie 40%. Najbardziej popularną dyscypliną sportową pozostaje piłka nożna, zaś sportowcem – Adam Małysz. Systematycznie od kilku lat rośnie zainteresowanie boksem, zaś maleje – Formułą 1 i skokami narciarskimi. Mimo to sportowcem, który odnotował najwyższy skok popularności jest Kamil Stoch - wynika z raportu Sponsoring Monitor 2011 ARC Rynek i Opinia.
 
Najpopularniejsze dyscypliny sportowe

Źródło: Sponsoring Monitor 2011/2012, ARC Rynek i Opinia
 
Piłka nożna to niezmiennie ulubiony sport Polaków, jednak zainteresowanie nią od kilku lat systematycznie spada – minimalny wzrost zauważalny był w 2011 roku. Najbardziej znanymi drużynami piłkarskimi są: Legia Warszawa, Lech Poznań i Wisła Kraków.
 
Brak zdecydowanego wzrostu zainteresowania piłką nożną w 2011 roku jest pewnego rodzaju zaskoczeniem, zwłaszcza na rok przed UEFA Euro 2012™ – największą imprezą sportową w historii naszego kraju i jedną z największych na świecie? – mówi Krzysztof Szczerbacz, ekspert ARC Rynek i Opinia – ?Jednocześnie popularność poszczególnych dyscyplin sportowych rośnie wtedy, gdy polscy sportowcy odnoszą sukcesy na tym polu, a w przypadku piłki nożnej dawno takich sukcesów nie było – dodaje.
 
Systematycznie maleje zainteresowanie skokami narciarskimi – mimo, że w porównaniu z 2010 rokiem zainteresowanie tą dyscypliną nieznacznie wzrosło (o 0,5%) to jednak w ciągu ostatnich 7 lat spadło o ponad 20%. Podobnie jest w przypadku Formuły 1 – od 2008 roku ta dyscyplina sportowa odnotowała stratę zainteresowania w wysokości 15%.
 
Spadek zainteresowania Formułą 1 nie jest niczym zaskakującym, ma bowiem związek z wypadkiem jedynego polskiego reprezentanta – Roberta Kubicy. W momencie, kiedy nasza narodowa ikona sportu przestaje startować w cyklu Grand Prix, ludzie nie interesują aż tak bardzo jego wynikami. Z drugiej strony warto zauważyć, że samo wydarzenie było mocno nagłośnione, co spowodowało, że Polacy interesując się jego stanem zdrowia, czekają na finalne decyzje odnośnie dalszej kariery sportowej – mówi Piotr Pietrzak, Dyrektor Zarządzający Havas Sports&Entertainment.
 
Sportem znacznie częściej interesują się mężczyźni (60%) niż kobiety (22%), które ponadto deklarują, że często oglądają transmisje z wydarzeń sportowych wyłącznie dla towarzystwa. W ciągu ostatnich kilku lat zauważalny był największy spadek zainteresowania sportem  wśród najmłodszych respondentów w grupie wiekowej od 15 do 17 lat. Systematycznie spada również zainteresowanie sportem wśród kobiet – od 2004 roku był to spadek w wysokości 4%.
 

Najpopularniejsi polscy sportowcy

Źródło: Sponsoring Monitor 2011/2012, ARC Rynek i Opinia
 
Najbardziej znanym sportowcem pozostaje od lat Adam Małysz, jednak największe wzrosty popularności w ciągu ostatniego roku odnotowali: Kamil Stoch (wzrost 12,5%), Tomasz Adamek (wzrost o 9,5%), Krzysztof ?Diablo? Włodarczyk (wzrost o 9,3%) oraz Agnieszka Radwańska (wzrost o 6,2%). Z kolei najwięcej na popularności stracili: Jerzy Dudek (6,7%), Robert Kubica (4,9%) oraz Mariusz Pudzianowski (4,5%). 
 
 
W ciągu ostatniego roku znacznie wzrosła liczba Polaków uczestniczących jako widzowie w imprezach żużlowych (wzrost o 8,5%), maratonach (wzrost o 6,8%) oraz meczach siatkarskich rozgrywanych przez mężczyzn (wzrost o 4,5%). Zmalał natomiast udział Polaków w imprezach związanych z takimi dyscyplinami jak koszykówka (spadek o 9,8%) oraz piłka ręczna (spadek o 3%).
 
Sponsoring sportowy

W porównaniu z 2010 rokiem wzrósł odsetek osób pozytywnie oceniających działalność sponsoringową. Respondenci wykazywali również większą akceptację dla działalności sponsoringowej niż dla tradycyjnej reklamy - odsetek badanych przekonanych o potrzebie sponsoringu w mediach oraz o korzystnym wpływie sponsoringu na atrakcyjność oferty programowej był większy niż w przypadku reklamy (odpowiednio o 7% i 5%).

 

Źródło: Sponsoring Monitor 2011/2012, ARC Rynek i Opinia

 
Najaktywniejszymi sponsorami wydarzeń sportowych są według respondentów: Tyskie, Orange, Warka, Adidas oraz Plus, przy czym największe wzrosty znajomości spontanicznej jako sponsorów wydarzeń sportowych odnotowały: Biedronka (wzrost o 8,1%), Warka (wzrost o 6,7%) oraz Plus (wzrost o 3,1%), największe spadki zaś: Lech (spadek o 5,9%), Telekomunikacja Polska (spadek o 4,2%). Dyscyplina, w której sponsorzy są zdecydowanie najbardziej zauważalni to piłka nożna (49,8%).
 
Informacja nt. badania Sponsoring Monitor
Sponsoring Monitor to cykliczne badanie przeprowadzane przez ARC Rynek i Opinia od 11 lat, co pozwala na obserwowanie trendów w sporcie. Badanie ?Sponsoring Monitor 2011/2012? zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1814 mieszkańców Polski w wieku 15–65 lat. Próba badania miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna ze względu na: typ miejscowości zamieszkania respondentów (wieś i 6 klas wielkości miast), alokację terytorialną w postaci województwa, płeć, wiek (6 kategorii wiekowych: 15–17, 18–24, 25–34, 35–44, 45–54, 55–65 lat) oraz wykształcenie.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia