Spada zainteresowanie programami lojalnościowymi

Spada odsetek Polaków, którzy deklarują udział w programach lojalnościowych. Konsumenci coraz częściej mają poczucie nieopłacalności zbierania punktów oraz związany z tym brak widocznych korzyści z przynależności do programu. Najpopularniejszymi programami lojalnościowymi są: Tesco Clubcard, Payback oraz Orlen-Vitay - wynika z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia.

W programach lojalnościowych uczestniczy 41% Polaków. W porównaniu do wyników poprzedniej edycji badania widoczny jest spadek odsetka uczestników - o 6 punktów procentowych.

Uczestnictwo w programach lojalnościowych

 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2016

Wśród najpopularniejszych programów lojalnościowych nieznaczne wzrosty odnotowały programy: Orlen Vitay, Hebe, Orsay Club.


Najpopularniejsze programy lojalnościowe (TOP 8)

 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2016


Aktywność uczestników programów lojalnościowych

 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2016

W porównaniu z ubiegłymi latami uczestnicy programów lojalnościowych częściej deklarują, że udział w programach ma wpływ na ich zachowania zakupowe - aż 66% badanych przyznaje, że program lojalnościowy skłonił ich do robienia zakupów lub robienia większych zakupów w danej sieci lub u danego partnera (w 2014 roku było to 58%, a w 2015 - 54%).

Wpływ uczestnictwa w programie lojalnościowym na zachowania zakupowe


 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2016

Zdecydowanie największymi zaletami uczestniczenia w programach lojalnościowych są: możliwość płacenia zgromadzonymi punktami za zakupy oraz możliwość uzyskania rabatu, zniżki na zakup produktów i usług.


"Systematycznie ubywa osób, które uczestniczą w programach lojalnościowych, jednak warto zauważyć, że ci, którzy zostają, w dużej części przyznają, że programy lojalnościowe mają wpływ na ich zachowania zakupowe. Oznacza to, że mimo spadku zainteresowania, na pewno nie jest to koniec programów lojalnościowych. Uruchomienie programu budującego lojalność to często naturalny etap rozwoju każdej firmy. Z kolei firmy, które już posiadają program, realizują działania mające na celu zwiększenie jego efektywności. Po wielu latach funkcjonowania programów, można powiedzieć, że istniejąca formuła się wyczerpuje i traci na atrakcyjności, dlatego organizatorzy programów stoją przed pytaniem: co dalej? Aby zdobyć i utrzymać lojalność konieczne będzie zaproponowanie nowego modelu budowania relacji z klientami" - komentuje Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Informacja na temat badania
Monitor Programów Lojalnościowych to badanie przeprowadzone metodą CATI oraz CAWI (ankiety online na własnym panelu epanel.pl). Celem pierwszej części badania (CATI) było poznanie penetracji programów lojalnościowych w populacji ogólnej oraz deklarowanej intensywności korzystania z programów. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (ze względu na wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, województwo, wykształcenie) próbie dorosłych Polaków - wielkość próby wyniosła N=1021.
Druga część badania (CAWI) miała na celu pozyskanie opinii i zachowań związanych z uczestnictwem w programach lojalnościowych. Respondentami w badaniu byli uczestnicy programów lojalnościowych (co najmniej jednego). Struktura próby była zgodna ze strukturą uczestników programów ustaloną w pierwszej części badania. Wielkość próby wyniosła N=809.



Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia