W tym roku hucznie obchodzimy rocznicę wydarzeń sierpnia ’80. Co wiedzą o nich i jak je postrzegają młodzi Polacy? Okazuje się, są oni dość świadomi tego co się wtedy działo. Dla prawie 2/3 z nich wydarzenia te kojarzą się głównie ze strajkami robotniczymi. Natomiast aż połowa badanych deklaruje, że idee „Solidarności” są im dość bliskie – wynika z najnowszego badania instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia.

Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia zapytał osoby urodzone po 1980 roku o ich wiedzę i postawy związane z wydarzeniami sierpnia ’80. Aż 61,5 proc. z nich czas ten kojarzy się ze strajkami robotniczymi. Znacznie mniej osób postrzega go jako okres powstania ruchu NSZZ Solidarność (30 proc.). Tylko co dziesiąty badany wspomina o podpisaniu w tym czasie porozumień sierpniowych.

Zdaniem większości młodych Polaków protestujący w sierpniu 1980 żądali podwyżki płac i lepszych warunków życia oraz wolnych związków zawodowych. Respondenci wspominają również o walce robotników o wolność słowa i niepodległość Polski.

57 proc. uważa, że wydarzenia z sierpnia 1980 miały bardzo duży wpływ na dzisiejszą sytuację polityczną w Polsce. Połowa twierdzi, że idee „Solidarności” są im dość bliskie. „Nasze badanie objęło osoby, które urodziły się po 1980 roku. Informacje o tych wydarzeniach znają one więc tylko z lekcji historii, prasy, telewizji, książek czy opowieści rodziców. Myślę, że ta grupa nie ma emocjonalnego stosunku do tych wydarzeń. W związku z tym potrafi racjonalnie oceniać fakty z nimi związane” – mówi dr Adam Czarnecki, Wiceprezes Zarządu instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia.

Nie dziwi fakt, że dla 94 proc. respondentów Lech Wałęsa jest postacią, która najbardziej kojarzy im się z wydarzeniami, które miały miejsce w 1980 roku. Na kolejnych miejscach znaleźli się Anna Walentynowicz (50,5 proc.) oraz Tadeusz Mazowiecki (23,6 proc.). Henrykę Krzywonos wskazało blisko 8 proc. badanych.

Badanie zrealizowano metodą ankiet internetowych CAWI (Computer Assisted Web Interviews) w dniach 26-27 sierpnia 2010. Wzięło w nim udział N=546 osób wieku 15-30 lat.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia