Informacje prasowe 2017/2018

Zawarte na stronie fragmenty badań instytutu ARC Rynek i Opinia mogą być wykorzystywane tylko z podaniem źródła i nie mogą być wykorzystywane do celów komercyjnych.



Sieci handlowe a małe niezależne sklepy

13.09.2018

Polacy cenią małe niesieciowe sklepy osiedlowe za sprawną i miłą obsługę, smaczne pieczywo oraz jako miejsca, w których można zrobić zakupy "po drodze". Z kolei sieci handlowe wyróżniają się, zdaniem Polaków, innymi cechami: Biedronka oferuje najlepsze ceny i najbardziej atrakcyjne promocje, na duże zakupy spożywczo-przemysłowe najlepiej jest wybrać się do Auchan, a Tesco i Kaufland wyróżniają się szerokim wyborem produktów i kategorii. Siecią, która ma zdecydowanie najwięcej promotorów wśród klientów jest Lidl - wynika z Monitora sieci handlowych ARC Rynek i Opinia.

W Polsce funkcjonuje wiele sieci handlowych w różny sposób postrzeganych przez klientów. Są sieci kojarzone ze smacznym pieczywem czy doskonałą ofertą świeżych owoców i warzyw, jak również takie, gdzie doceniana jest nowoczesność rozwiązań czy intuicyjne rozmieszczenie produktów w sklepie. W niektórych kategoriach na pierwsze miejsce wysuwają się małe osiedlowe, niesieciowe placówki.

 


 
Źródło: Monitor sieci handlowych, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2018

 
Źródło: Monitor sieci handlowych, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2018

 

Źródło: Monitor sieci handlowych, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2018


Polski rynek handlu detalicznego jest bardzo konkurencyjny - przecięty shopper zna 16 różnych marek sieci handlowych, a w przeciągu ostatnich 30 dni skorzystał z aż 5 różnych sieci. Nic dziwnego, że sieci walczą o konsumenta nie tylko dopieszczając go różnymi promocjami, ale też dbając o wyrazisty, wyróżnialny na tle konkurentów wizerunek.  W naszym badaniu skupiliśmy się właśnie na poznaniu kupujących: jakich kupujących można spotkać w jakich sieciach oraz jaki jest wizerunek używanych sieci. Poznanie klientów różnych sieci pozwoliło poznać ich zwyczaje zakupowe, jak współkorzystają z różnych sklepów, często realizując w nich różne misje zakupowe np. robią regularne, codzienne zakupy w Biedronce, ale szukają nowości i "ciekawostek" w Lidlu. Badając wizerunek nie zapomnieliśmy też o takich aspektach jak: nowoczesność, postrzeganie jako atrakcyjnego cenowo, o szerokim asortymencie dla kilku różnych kategorii, o intuicyjnym układzie, czy oferowaniu dobrego pieczywa i posiadaniu miłej obsługi. Tymi ostatnimi, nadal często pożądanymi cechami, bardzo silnie walczą małe, osiedlowe sklepy spożywcze nie zrzeszone w żadnej sieci. Poznanie opinii konsumentów i zestawienie ich z opiniami na temat sieci konkurencyjnych może być bardzo inspirujące w tworzeniu strategii komunikacji i strategii biznesowej sieci - komentuje Filip Owczarek, badacz z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) wśród mieszkańców miejscowości  powyżej 5 tysięcy mieszkańców, próba N=2554. Wywiady przeprowadzono z osobami wieku 18+, odpowiedzialnymi za decyzje zakupowe oraz wybór marki sklepu, w którym dokonywane są zakupy spożywczo-przemysłowe. Termin realizacji badania: lipiec 2018.



Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia