Przywiązani do papieru

Spośród osób, które w gospodarstwie domowym odpowiadają za opłacanie rachunków aż 77% nie jest zainteresowanych otrzymywaniem rachunków w formie elektronicznej. Przyczynami takiej postawy są: przyzwyczajenie do papierowej formy, trudności z biegłą obsługą komputera oraz brak dostępu do Internetu - wynika z badania "Płatności masowe" ARC Rynek i Opinia.

Co trzeci respondent (32%) deklaruje, że przynajmniej część rachunków domowych otrzymuje w postaci elektronicznej i jest z tej formy zadowolony (92%). Głównymi zaletami rachunków elektronicznych są ich zdaniem: wygoda (54%), dbanie o środowisko (43%), a także niższe koszty lub ich brak (29%). Badani, którzy otrzymują tylko rachunki papierowe, w zdecydowanej większości nie są zainteresowani zmianą obecnego stanu rzeczy.

Czy zaakceptował(a)by Pan(i) otrzymywanie rachunków w formie elektronicznej zamiast papierowej? (odpowiadały osoby, które otrzymują rachunki wyłącznie w formie papierowej)
 
Źródło: Raport "Płatności masowe", ARC Rynek i Opinia, maj 2013

Mimo iż respondenci wskazują na różne przyczyny niechęci wobec rachunków w formie elektronicznej, 74% z nich przyznaje, że nic ich nie przekona do nowej formy otrzymywania rachunków.

Co zachęciłoby Pana/ Panią do zainteresowania się otrzymywaniem rachunków w formie elektronicznej?
 
Źródło: Raport "Płatności masowe", ARC Rynek i Opinia, maj 2013

"Z naszego badania wynika, że polscy konsumenci w pewnych kwestiach są tradycjonalistami. Wskazuje na to bardzo wysoki odsetek osób, które otrzymując obecnie papierowe rachunki nie chcą ich zmiany na formę elektroniczną deklarują, że nic ich nie przekona do takiej zmiany. Być może Polacy preferują posiadanie rachunków w formie wydrukowanej, gdyż archiwizacja tego typu rachunków wydaje im się łatwiejsza, bo znana. Osobom przyzwyczajonym do rachunków w formie papierowej może się też wydawać, że posiadając je fizycznie znacznie łatwiej jest je reklamować lub też udowodnić, że się je zapłaciło, zwłaszcza kiedy konsument wybiera np. płatność na poczcie" - mówi Aleksandra Brzozowska z ARC Rynek i Opinia - "Jednocześnie biorąc pod uwagę fakt, jak dynamicznie rośnie odsetek dokonywania płatności za rachunki przez Internet, można się spodziewać systematycznego wzrostu zainteresowania rachunkami w formie elektronicznej. Na pewno ważna jest edukacja konsumentów na temat zalet rachunków w formie elektronicznej" - dodaje.

Informacja o badaniu
Badanie Płatności Masowe zostało przeprowadzone w dniach 6-15.05.2013 metodą wywiadów telefonicznych (CATI). Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie gospodarstw domowych. Zrealizowano N=1007 wywiadów. Respondentami w badaniu były osoby, które deklarowały, że w swoim gospodarstwie domowym są odpowiedzialne za dokonywanie opłat za regularne rachunki.

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia