Promocje w rozkwicie

Wybierając produkt w sklepie 88% konsumentów zwraca uwagę na promocje, jednak większość badanych kupuje promowany produkt wyłącznie wtedy, gdy jest przekonana do danej marki (59%). Co trzeci respondent kupuje produkt z promocji bez względu na jego markę. Konsumenci najczęściej korzystają z promocji polegającej na obniżeniu ceny produktu lub usługi. Branża, której akcje promocyjne są najmniej popularne wśród klientów to branża finansowa - wynika z Monitora Promocji ARC Rynek i Opinia.

Najpopularniejszym źródłem informacji na temat promocji jest Internet. Wyjątek stanowi branża FMCG, w przypadku której największym powodzeniem cieszą się gazetki reklamowe/ promocyjne. Konsumenci chętnie korzystają z promocji - tylko 10% z nich przyznaje, że kupuje w sklepie sprawdzone produkty, bez względu na dostępne promocje.

Jaki produkt Pan/ Pani wybiera będąc przy półce sklepowej?
 
Źródło: Monitor Promocji, ARC Rynek i Opinia, listopad 2012

Mimo dużej częstotliwości akcji promocyjnych, konsumenci deklarują, że nie są nimi znudzeni. Ponad połowa badanych wskazała, że wciąż są promocje, które ich pozytywnie zaskakują, a dzięki dużemu wyborowi zawsze mogą znaleźć promocję ciekawą dla siebie. 52% nie zgadza się ze stwierdzeniem, że promocji jest tak dużo że nie zwraca na nie uwagi.

Opinie na temat akcji promocyjnych


 
Źródło: Monitor Promocji, ARC Rynek i Opinia, listopad 2012

Najczęstszymi typami promocji, z których korzystają konsumenci są: obniżki ceny produktu lub usługi (77%), większa ilość produktów/ usług za tą samą cenę (60%), degustacje lub testowanie produktów/ usług (50%).

"Z naszego badania wynika, że polskim konsumentom nie nudzą się promocje - wręcz przeciwnie - chętnie z nich korzystają i pozytywnie oceniają. Jednocześnie wyraźnie widoczny jest trend skłaniania się ku akcjom promocyjnym, które w jak najmniejszym stopniu angażują konsumenta, głównie dlatego, że konsumenci nie są chętni uczestniczeniu w promocjach wymagających od nich indywidualnego udziału" - mówi Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia - "Warto też zwrócić uwagę na fakt, że są branże, w których konsumenci stosunkowo rzadko i z większą ostrożnością korzystają z promocji, jak np. branża finansowa. Prawie 1/3 badanych stwierdziła, że przy wyborze usług finansowych nie kieruje się promocjami - w przypadku branży spożywczej ten odsetek był równy 2%" - dodaje Grzegorz Sygnowski.

Informacja o badaniu
Celem badania Monitor Promocji 2012 jest przedstawienie zwyczajów, zmian oraz tendencji w zachowaniach konsumentów w obliczu akcji promocyjnych. Badanie zrealizowano przy pomocy dwóch metod badawczych. Pierwszą część badania zrealizowano poprzez mix technik CAWI oraz CAPI na reprezentatywnej miejskiej próbie  ludności w wieku 16-49 lat (osoby najczęściej uczestniczące w promocjach w populacji ogólnopolskiej, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy), N=831. Drugą część badania zrealizowano techniką Online Buzz Research, opierającą się na analizie treści dyskusji online na polskich forach, blogach i portalach społecznościowych (analiza ponad 1 tys. opinii na temat promocji).

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia