Program Rodzina 500 plus nie tylko dla dzieci

Niemal połowa Polaków (44%), których obejmie program "Rodzina 500 plus", zamierza otrzymane środki przeznaczyć wyłącznie na dziecko, zaś co trzeci - częściowo na potrzeby całej rodziny a częściowo na dziecko. Najwięcej pieniędzy z polskich rodzin, zgodnie z deklaracjami, może popłynąć w kierunku firm oferujących zajęcia dodatkowe dla dzieci, zwłaszcza sportowe, jak również w kierunku branży turystycznej oraz kulturalnej - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

W wyniku programu "Rodzina 500 plus" w rękach Polaków znajdzie się dodatkowe 20 miliardów złotych rocznie. Trzy czwarte tych pieniędzy, zgodnie z deklaracjami dysponentów, zostanie przeznaczona na dzieci lub częściowo na dzieci.

Dla kogo w Pana/ Pani rodzinie będą przeznaczone środki otrzymane z programu Rodzina 500 plus?

 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, 2.02.3016

Respondenci deklarujący, że środki przeznaczą na dzieci lub częściowo na dzieci najczęściej jako cel wydatków wskazują zajęcia dodatkowe, wycieczki szkolne oraz cele kulturalne. Wśród zajęć dodatkowych respondenci najczęściej wskazywali zajęcia sportowe.

Na co dokładnie planuje Pan/ Pani przeznaczyć środki z programu Rodzina 500 plus? (w podziale na wysokość dochodu na członka rodziny), (odpowiadały osoby, które zadeklarowały, że środki z programu przeznaczą częściowo lub całkowicie dla dziecka)


 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, 2.02.3016

Patrząc na wyniki badania beneficjentami programu "Rodzina 500 plus" będą nie tylko firmy oferujące usługi związane z rozwojem dzieci, lecz również producenci sprzętu RTV oraz komputerowego, producenci zabawek, a także branża finansowa, gdyż część rodziców deklaruje, że będzie chciała te środki zaoszczędzić, zainwestować lub wykupić dziecku polisę ubezpieczeniową.

"Badanie zostało przeprowadzone w czasie, kiedy jeszcze nie był znany dokładny kształt przepisów programu "Rodzina 500 plus". Odpowiedzi są więc hipotetyczne, zakładające, że respondenci mieliby pełną swobodę w wydatkowaniu środków, czyli tak jak to finalnie zostało w przepisach określone. Uwagę zwraca fakt, że nawet wśród osób o niższych dochodach dominują nie cele związane z bieżącymi wydatkami, tylko z inwestycją w rozwój dzieci. Nawet jeśli uwzględnimy fakt, że część respondentów wskazała pewne odpowiedzi, gdyż "tak wypada", to jednak kwestie inwestycyjne w rozwój dziecka wydają się znacznie istotniejsze niż bieżące łatanie budżetu domowego. Warto zaznaczyć, że w historii wolnej Polski po raz pierwszy pojawił się program pomocy rodzinom o charakterze masowym, nie będący narzędziem wsparcia socjalnego, co jest bardzo istotne z punktu widzenia obywateli. Wcześniejsze benefity miały charakter socjalny lub występowały w postaci ulg podatkowych. Bezpośredni transfer nieopodatkowanych pieniędzy jest nową sytuacją, wymagającą zrozumienia i oswojenia. Poza aspektem czysto ekonomicznym, pomoc ta ma także ważne znaczenie symboliczne. Po raz pierwszy państwo chce wprost wesprzeć rodziców dzieci, co może sprzyjać nowemu spojrzeniu niektórych obywateli na rolę i politykę państwa" - komentuje Łukasz Mazurkiewicz, Prezes ARC Rynek i Opinia.


Informacja nt. badania
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (wywiady online na panelu do badań internetowych epanel.pl) przez ARC Rynek i Opinia w dniach 25.01.2016 ? 2.02.2016. Liczba respondentów: 915 osób posiadających dzieci, z czego 450 osób spełniało wymogi programu "Rodzina 500 plus" - tylko odpowiedzi tych osób są uwzględnione w wynikach.



Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia