25 proc. osób podczas dokonywania wyboru przywiązuje wagę do miejsca pochodzenia produktu spożywczego. Ma ono dużo potencjał w niektórych kategoriach produktowych. Chociażby 90 proc. respondentów deklaruje, że byłoby gotowych wydać 10 proc. więcej na masło, jeśli pochodziłoby ono z Warmii i Mazur – wynika z raportu ARC Rynek i Opinia dotyczącego potencjału miejsca pochodzenia w marketingu produktów spożywczych.

Na rynku spożywczym dużym zainteresowaniem cieszą się produkty ekologiczne – naturalnie wyprodukowane i uchodzące za zdrowe. Coraz większą uwagę konsumenci przywiązują również do miejsca pochodzenia produktów spożywczych. Ma ono obecnie znaczenie dla 25 proc. respondentów. Jednak w niektórych grupach procent ten jest znacznie wyższy. 31,6 proc. kobiet z przedziału wiekowego 30-39 lat, a także 44 proc. osób powyżej 40 roku życia i zarabiający więcej niż 1700 zł deklaruje, że przy zakupie produktu sugeruje się jego pochodzeniem.

Bywa, że respondenci są jednak w stanie wydać na niektóre produkty więcej, jeśli pochodzą one z odpowiednich regionów kraju. 90 proc. respondentów twierdzi, że mogłoby zapłacić 10 proc. więcej za masło wyprodukowane na Warmii i Mazurach. Natomiast 80 proc. ankietowanych deklaruje, że byłoby w stanie zapłacić 10 proc. więcej za jabłka, jeśli byłyby one z Podkarpacia.

Zdaniem respondentów eko-specjalistami w produkcji są województwa lubelskie, podkarpackie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie. Są one producentami nabiału, owoców, warzyw oraz produktów zbożowych. Pod kątem smaku, zdrowia i staranności przygotowania w odczuciu respondentów najlepiej wypadają produkty z województwa warmińsko-mazurskiego. 20 proc. ankietowanych przyznało, ze są one smaczne, 30 proc. zdrowe, a 17 proc. odpowiednio przygotowane. Dobrze w tym rankingu wypada również żywność z województw podlaskiego, podkarpackiego oraz kujawsko-pomorskiego.

„Od dawna mówi się o tym, że Polska powinna stać się jednym z głównych dostawców żywności ekologicznej w Unii Europejskiej. Ten potencjał związany jest z dobrym stanem środowiska naturalnego Polski, a także technologią i procesem produkcji produktów spożywczych” – podkreśla Adam Czarnecki, Wiceprezes Zarządu ARC Rynek i Opinia. „Status ten można jednak osiągnąć jedynie poprzez konsekwentne prowadzenie efektywnych działań marketingowych” – dodaje.
 
Badanie metodą wywiadów internetowych CAWI zostało przeprowadzone na próbie N=1133 osób odpowiedzialnych w gospodarstwie domowym za zakup co najmniej 10 z 14 popularnych kategorii spożywczych.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia