Wyniki Ogólnopolskiego Badania Rowerowego Europ Assistance Polska

Jacy są polscy rowerzyści? Cenią bezpieczeństwo, ale rzadko używają odblasków i kasku, a tylko 5% z nich zdecydowało się na zakup odpowiedniego ubezpieczenia. Uważają, że aż ponad połowa rowerzystów, z którym stykają się na drodze zachowuje się niebezpiecznie. Na rowerze jeżdżą przede wszystkim w celach rekreacyjnych (87%) i w towarzystwie (75%).

Odpowiedzialny rowerzysta, bezpieczny rowerzysta 

W lutym 2015 r. na zlecenie Europ Assistance Polska zostało przeprowadzone pierwsze Ogólnopolskie Badanie Rowerowe. Wyniki badania pokazują, że bezpieczeństwo na drodze jest dla rowerzystów bardzo ważną kwestią. Jak więc przygotowują się Polacy do bezpiecznej jazdy rowerem?

Około 66% respondentów sprawdza przed przejażdżką stan swojego roweru. Większość rowerzystów (77%) używa odblasków. Niepokoi jednak fakt, że aż ? nie stosuje tego zabezpieczenia, mimo że zgodnie z obowiązującymi przepisami rower musi mieć z tyłu obowiązkowy odblask koloru czerwonego. Dodatkowo 48% jeździ tylko po wyznaczonych trasach, a 33% cyklistów używa kasku. Co ciekawe kobiety częściej niż mężczyźni jeżdżą tylko po wyznaczonych trasach, rzadziej jednak używają kasków czy ochraniaczy. Z kolei rodzice, którzy zabierają swoje dzieci na przejażdżki rowerowe najchętniej przewożą je w foteliku rowerowym (40%), tylko 4% korzysta ze specjalnych przyczepek. W większości jednak (56%) dzieci podróżują na własnych rowerach.


Bezpieczeństwo jest kluczowe dla większości rowerzystów, jednak zwraca uwagę fakt, że niewielu z nich korzysta ze specjalnych ubezpieczeń dla rowerzystów. Zaledwie 5% badanych przyznaje, że posiada tego typu ubezpieczenie. 49% z nich kupiło ubezpieczenie samodzielnie, a reszta otrzymała je w ramach innego ubezpieczenia. Tymczasem na rynku dostępne są już ubezpieczenia dedykowane rowerzystom, takie jak Pomoc Rowerowa od Europ Assistance Polska.

Jak rowerzyści zabezpieczają jednoślady przed kradzieżą?

Najpopularniejsze jest zabezpieczenie mechaniczne, które stosuje 71% badanych. Najczęściej są to łańcuchy, linki i zapięcia typu un-lock. 16% osób znakuje swój rower, a 14% stosuje blokadę na tylne koło. Mimo to co dziesiąty rowerzysta przyznaje, że w ciągu kilku ostatnich lat skradziono mu rower. Najczęściej kradzieży dokonywano z miejsca zamieszkania, przede wszystkim z piwnicy, gdzie cykliści najczęściej przechowują swoje rowery (25% kradzieży).

Jak Polacy korzystają z rowerów?

Z przeprowadzonego badania wynika, że w większości gospodarstw domowych znajdują się dwa (39%) lub trzy (25%) rowery. Najczęściej są to rowery górskie (55%) i miejskie (54%), rzadziej rowery trekkingowe (11%) i kolarzówki (8%)*. Co ciekawe rowerów górskich częściej używają mężczyźni i osoby młode. Rowery przeznaczone do jazdy w mieście preferują kobiety i osoby starsze. Interesujący jest też fakt, że rower miejski jest bardziej popularny wśród mieszkańców wsi, a górski wśród mieszkańców miast.

Rowerzyści deklarują, że w sezonie jeżdżą na rowerze kilka razy w tygodniu (56%), 19% cyklistów korzysta wtedy z roweru codziennie. Najczęściej rower jest dla nich formą spędzenia wolnego czasu (87%), z kolei 28% rowerzystów korzysta z niego w celu zrobienia zakupów, a 26% dojeżdża nim do pracy lub szkoły*.


Badanie pokazuje, że Polacy zdecydowanie preferują jazdę z bliskimi. W trakcie jazdy rowerem cyklistom towarzyszy zwykle ktoś z rodziny (47%), 35% chętnie jeździ również w gronie znajomych i przyjaciół, a 29% badanych zabiera na wycieczki rowerowe dzieci. Samotne przejażdżki wybiera 25% ankietowanych, z czego większość stanowią osoby starsze*.

Ogólnopolskie Badanie Rowerowe zostało zrealizowane w lutym 2015 roku przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie i na podstawie kwestionariusza pytań opracowanego przez firmę Europ Assistance Polska, która oferuje dedykowane ubezpieczenie dla rowerzystów Pomoc Rowerowa (www.pomoc-rowerowa.pl). Próba badawcza wyniosła 1046 osób, które posiadają w gospodarstwie domowym rower i jeżdżą nim w sezonie przynajmniej raz w tygodniu.

* Respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź.

Źródło: http://www.europ-assistance.pl/pl/portret-polskiego-rowerzysty-wyniki-ogolnopolskiego-badania-rowerowego-europ-assistance-polska


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia