Piłka nożna jest najpopularniejszą dyscypliną sportu wśród Polaków. Okazuje się jednak, że na rok przed Euro 2012 odsetek osób nią zainteresowanych jest najniższy od blisko dziesięciu lat. Najbardziej lubianym przez kibiców trenerem piłkarskim jest Franciszek Smuda. Ze swoim wynikiem 36 proc. zdystansował rywali – wynika z raportu Monitor Piłkarski 2011 przygotowanego przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

Zainteresowanie kibiców piłką nożną
   
Piłka nożna od lat pozostaje najpopularniejszą dyscypliną sportu wśród Polaków. „Nie da się jednak ukryć, że niepowodzenia polskiej drużyny narodowej oraz jej nieobecność na ostatnich Mistrzostwach Świata w RPA lekko osłabiły pozycję futbolu jako narodowego sportu” – mówi Andrzej Gołoś, autor raportu oraz kierownik zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.  Z badania instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia wynika, że zainteresowanie piłką nożną Polaków jest najniższe od blisko dziesięciu lat.

Stosunek kibica do trenerów

Najbardziej lubianym przez kibiców trenerem piłkarskim jest Franciszek Smuda. Ze swoim wynikiem 36 proc. zdystansował rywali. Na kolejnych miejscach znaleźli się Michał Probierz (6 proc.), prowadzący Jagiellonię Białystok oraz zasłużony trener Henryk Kasperczak (6 proc.), aktualnie pracujący dla greckiego AO Kavala. "Ranking trenerów zaskakuje. Wydawało się, że społeczny kapitał zaufania do trenera Smudy znacznie stopniał. Niewykluczone natomiast, że pozycja Smudy jest jednak efektem swoistej ubogości środowiska trenerskiego, które nie wykreowało nowych, charyzmatycznych postaci z sukcesami" – mówi Grzegorz Kita, Prezes Zarządu Sport Management Polska.

Stosunek kibica do polskich klubów piłkarskich i piłkarzy

Najbardziej lubianym przez polskich kibiców klubem piłkarskim jest Lech Poznań. Na drugim miejscu znalazła się Wisła Kraków, a na trzecim Legia Warszawa. „Wyniki te nie są zaskoczeniem. Lech Poznań jest jedyną polską drużyną grającą w europejskich rozgrywkach. Jego awans do 1/16 Ligi Europy udowadnia kibicom, że polski klub może odnosić międzynarodowe sukcesy. Jeśli chodzi
o natomiast o Wisłę Kraków i Legię Warszawa, to są to jedne z najbardziej rozpoznawanych
 i najbardziej utytułowanych polskich klubów” – mówi Gołoś.

W połowie sezonu piłkarskiego liderzy ekstraklasy budzą w kibicach raczej dobre skojarzenia. Jagiellonia Białystok uważana jest za fascynujący klub, którego zawodnicy zawsze grają do końca. Drużynę posiadającą dobrego trenera, choć z niestabilną formą zawodników. Wisła Kraków i Legia Warszawa jawią się jako dobrze zorganizowane kluby z tradycjami, posiadające aktywnych, zaangażowanych kibiców. Wisła ma dobrych zawodników, którzy zawsze grają do końca. Natomiast Legia, zdaniem kibiców, to klub posiadający nowoczesny stadion, którego zawodnicy mają niestabilną formę.

Kibice mają też ulubionych piłkarzy. Największą sympatię ich budzą Kuba Błaszczykowski (19 proc.), kapitan reprezentacji Polski oraz piłkarzy Borussii Dortmund, a także dwóch utalentowanych polskich bramkarzy – Artur Boruc (13 proc.) oraz Jerzy Dudek (10 proc.).

Kibice cenią zawodników za ich umiejętności. Za najbardziej utalentowanych zawodników uważają Roberta Lewandowskiego, Kubę Błaszczykowskiego oraz Wojciecha Szczęsnego, którzy w tym sezonie szturmem zdobywają uznanie w ligach europejskich.

Raport Monitor Piłkarski został oparty na dwóch badaniach. Pierwsze zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) w 3 falach od maja do grudnia 2010 r. na reprezentatywnej próbie N=1218 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat. Natomiast drugie metodą ankiet wypełnianych za pośrednictwem Internetu (CAWI) na panelu internetowym Epanel.pl w lutym 2011 rok na ogólnopolskiej próbie N=1044 osób bardzo zainteresowanych piłką nożną w wieku 15-65 lat.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia