Polka: rozważna, towarzyska i modna

Polki lubią zakupy, jednak podchodzą do nich racjonalnie. Moda jest dla nich ważna, chętnie poszukują informacji o nowych trendach. Interesują się sportem, jednak chętniej niż mężczyźni biorą udział w wydarzeniach kulturalnych. Do kawiarni chodzą w celach towarzyskich, a jak chcą zjeść posiłek poza domem, najczęściej wybierają pizzerię lub restaurację lokalną - wynika z badań ARC Rynek i Opinia.

Polka na zakupach
Polki robiąc zakupy chętnie korzystają z promocji, jednak towarzyszy temu duży racjonalizm. Wśród osób scharakteryzowanych jako "oszczędni, racjonalni" kobiety stanowią 62%. Oznacza to, że kobiety częściej niż mężczyźni wybierają produkty promowane, w dużej mierze korzystają z promocji w branży spożywczej i na bieżąco śledzą tam oferty promocyjne, a także częściej odwiedzają dyskonty.

"Przewaga postawy racjonalnej wśród robiących zakupy Polek wynika z tego, że to przeważnie panie są odpowiedzialne za domowy budżet i jego planowanie, a także za decyzje zakupowe w takich obszarach jak produkty spożywcze, wyposażenie domu czy ubrania dla siebie i rodziny. I chociaż Polki zakupy lubią, rzadko pozwalają sobie na ekstrawagancje. W przypadku produktów spożywczych, producenci wiedzą, że powinni uwzględniać przede wszystkim opinie kobiet, bo to one najbardziej się nimi interesują" - mówi Agata Tkaczyk z ARC Rynek i Opinia.

Wprawdzie, niezależnie od płci, najbardziej popularnymi rodzajami promocji są: obniżka ceny produktu lub usługi oraz większa ilość produktów za tą samą cenę, to jednak kobiety znacznie częściej niż mężczyźni korzystają z promocji polegającej na otrzymaniu dodatkowego produktu lub usługi gratis przy zakupie jednego produktu/ usługi.

Kobiety znacznie mniej chętnie niż mężczyźni podają swoje dane osobowe, niezbędne do wzięcia udziału w promocji.

Modna Polka
Kobiety lepiej znają się na trendach modowych i moda jest dla nich ważniejsza niż dla mężczyzn. Kobiety (78%) znacznie częściej niż mężczyźni (52%) szukają inspiracji modowych w prasie. Sklepy w galeriach handlowych są też częściej inspiracją dla kobiet (71%) niż dla mężczyzn (55%). Panie (48%) częściej niż panowie (30%) wzorują się na osobach znanych.  Co trzecia kobieta przyznaje, że nie ma swojej ikony mody. Kobiety, które taką ikonę mają, najczęściej wskazują Małgorzatę Kożuchowską (18%). Stylem preferowanym przez kobiety jest styl miejski (casual) - 40% pań deklaruje, że na co dzień wybiera ten właśnie styl.

Kobiety i mężczyźni o modzie


 
Źródło: Badanie "Moda polska 2014", ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014

"Rozwaga Polek w wydawaniu pieniędzy nie oznacza bynajmniej ich braku wrażliwości na modę i nowe trendy. O ile większość Polaków uważa, że zna się na modzie, to kobiety częściej niż mężczyźni stosują swoją znajomość trendów praktyce. Trzeba pamiętać, że często kupują odzież i obuwie także dla swoich bliskich. Naprzeciw tej potrzebie bycia modnym przy ograniczonym budżecie wychodzą outlety, stad ich duża popularność wśród pań" - mówi Agata Tkaczyk z ARC Rynek i Opinia.

Polka w restauracji

Połowa kobiet deklaruje, że chodzi do restauracji. Wybierając lokal kobiety znacznie częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na różnego rodzaju szczegóły. Kobiety oceniają lokal pod różnymi względami, przy czym oprócz dobrego jedzenia, które jest najważniejsze bez względu na płeć, dla kobiet znacznie istotniejsze są takie cechy jak: atrakcyjne ceny, dogodna lokalizacja czy krótki czas oczekiwania na zamówienie.

Czynniki decydujące o wyborze restauracji (TOP 10)


 
Źródło: Badanie "Konsument w restauracji", ARC Rynek i Opinia, grudzień 2014

Kobiety częściej od mężczyzn wybierają restauracje lokalne i pizzerie sieciowe jako miejsca, gdzie spożywają posiłek.  Patrząc na deklaracje respondentów, kobiety częściej są w stanie "przymknąć oko" na pewne niedociągnięcia w restauracji - niekompetentną obsługę czy niesmaczne jedzenie. Wprawdzie również deklarują, że takie elementy by im przeszkadzały w lokalu, ale w większym stopniu dopuszczają ponowne skorzystanie z takiej restauracji niż mężczyźni.

Polka w kawiarni
Kobiety nieco częściej niż mężczyźni odwiedzają kawiarnie - zarówno sieciowe, jak i niezależne. Z kolei znacznie rzadziej konsumują kawę na stacjach benzynowych.


Najczęstsze miejsca picia kawy


 
Źródło: Cafe Monitor 2014, ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2014


W kawiarni sieciowej kobiety najczęściej wybierają kawę latte (65%), kawę mrożoną (27%) oraz cappuccino (26%). Panie też częściej niż mężczyźni zamawiają inne napoje niż kawę, np. herbatę (19%).

Kobiety odwiedzają kawiarnie sieciowe z całkiem innych powodów niż mężczyźni. Głównym powodem dla kobiet jest spotkanie towarzyskie (42%) oraz zrobienie sobie przerwy podczas zakupów (31%). 

Sport czy kultura?
Wprawdzie Polki w znacznie mniejszym stopniu interesują się sportem niż mężczyźni, to jednak aż 68% pań przyznaje, że ma takie zainteresowania. Jednocześnie tylko co dziesiąta respondentka twierdzi, że w dużym stopniu interesuje się sportem. Najpopularniejsze wśród pań dyscypliny to: skoki narciarskie, siatkówka oraz piłka nożna. Inaczej jest z kulturą. Tutaj panie przodują - aż 81% kobiet deklaruje zainteresowanie kulturą.  Kobiety najczęściej wybierają się do kina, teatru, festiwal filmowy lub festiwal muzyczny. Imprezą kulturalną, gdzie, zgodnie z deklaracjami respondentów, częściej można spotkać mężczyzn niż kobiety są koncerty rockowe.


Informacje o badaniach
Powyższe wyniki pochodzą z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia w 2014 roku: Sponsoring Monitor, Cafe Monitor, Monitor Promocji, Konsument w restauracji oraz Moda polska 2014.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia