Zdecydowana większość Polaków (76%) jest zadowolona z usług lekarzy rodzinnych, którzy są głównym źródłem informacji w kwestiach zdrowotnych. Niemal połowa Polaków przyznaje, że najczęściej w kwestiach zdrowotnych radzi się farmaceutów. Jednocześnie, bardzo często poszukujemy porad zdrowotnych w Internecie - wynika z badania „Global Health Survey 2011” ARC Rynek i Opinia/ IRIS.
 
Lekarze rodzinni w publicznej służbie zdrowia odgrywają znaczącą rolę i zazwyczaj pacjenci deklarują, że są zadowoleni z ich usług – w 22 z 28 badanych krajów ponad 70% respondentów pozytywnie oceniło pracę lekarzy rodzinnych, mimo iż jednocześnie w większości krajów sam system opieki zdrowotnej był oceniany raczej negatywnie.
 
Zadowolenie z usług lekarza rodzinnego i z systemu opieki zdrowotnej w Europie

Źródło: Global Health Survey 2011, Iris (International Research Institutions), październik 2011
„Nasze badanie wykazało, że lekarze rodzinni są we wszystkich krajach europejskich, w tym w Polsce, kilkukrotnie lepiej postrzegani niż cały system opieki zdrowotnej. Może to oznaczać, że społeczeństwo ma zaufanie i ceni ludzi pracujących w publicznej służbie zdrowia, niezależnie od negatywnej oceny całego systemu” – mówi dr Adam Czarnecki, ekspert ARC Rynek i Opinia.
 
Lekarze rodzinni to grupa zawodowa, do której Polacy najczęściej udają się po poradę zdrowotną. Jednocześnie połowa Polaków deklaruje, że korzysta z porad otrzymywanych od lekarzy specjalistów w państwowej służbie zdrowia oraz z porad farmaceutów.
 
Specjaliści, z których pomocy ankietowani korzystali najczęściej
Źródło: Global Health Survey 2011, Iris (International Research Institutions), październik 2011
Polacy częściej korzystają z porad lekarzy specjalistów w państwowej służbie zdrowia niż lekarzy prowadzących prywatne praktyki. Wynika to z podziału dochodowego w polskim społeczeństwie: istnieje duża grupa osób, których nie stać na prywatne leczenie i w związku z tym, niezależnie od czasu oczekiwania na wizytę u specjalisty w ramach publicznej opieki zdrowotnej – właśnie na taką wizytę się decyduje. Istnieje też druga grupa osób, która wyłącznie korzysta z usług lekarzy prywatnych, gdyż nie akceptuje długiego czasu oczekiwania na wizytę lub jakości oferowanych usług w ramach publicznej służby zdrowia” – dodaje dr Adam Czarnecki, ekspert ARC Rynek i Opinia.
 
Najistotniejszym pierwszym źródłem informacji w przypadku problemów zdrowotnych są lekarze rodzinni (58% wskazań na świecie i 57% wskazań w Polsce). Ponadto, Polacy często radzą się w sprawach zdrowotnych lekarzy specjalistów, a także rodziny i znajomych.
 
Pierwsze źródło informacji w przypadku problemów zdrowotnych 
 
Źródło: Global Health Survey 2011, Iris (International Research Institutions), październik 2011
 
Jako najważniejsze drugie źródło informacji w przypadku problemów zdrowotnych ankietowani najczęściej wymieniali Internet (51% globalnie). Na kolejnych miejscach znalazły się czasopisma (24%) oraz broszury informacyjne (21%).
 
“Korzystanie z Internetu w Polsce i na świecie jest coraz bardziej powszechne i – jak wykazało nasze badanie – Internet jest istotnym źródłem informacji na temat różnych schorzeń i sposobów postępowania w sytuacji, kiedy one występują. Tak duża popularność Internetu w kwestiach zdrowotnych może niepokoić, gdyż jak wiadomo zaledwie część informacji rzeczywiście jest przygotowywana przez specjalistów i ma wartość merytoryczną, duża część jednak to porady pisane przez przypadkowe osoby, które nie mają wykształcenia medycznego i które nie są uprawnione do przekazywania porad zdrowotnych” – mówi dr Adam Czarnecki, ekspert z ARC Rynek i Opinia.
 
O badaniu
Global Health Survey 2011 to badanie przeprowadzone w 28 krajach na całym świecie przez instytuty badawcze zrzeszone w sieci Iris (International Research Institutions). Badanie zostało przeprowadzone na populacji 22493 osób dorosłych między sierpniem a październikiem 2011 roku za pomocą różnych metod badawczych: ankiety online, CATI oraz wywiady bezpośrednie. W badaniu wzięły udział następujące kraje: Irlandia, Węgry, Słowenia, Wielka Brytania, Finlandia, Polska, Holandia, Litwa, Grecja, Francja, Rumunia, Niemcy, Turcja, Rosja, Włochy, Ukraina, USA, Chile, Kanada, Kolumbia, Tajlandia, Indonezja, Pakistan, Malezja, Chiny, Indie, Egipt, Australia. W Polsce badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na grupie 812 respondentów.
 
Health Perceptions around the Globe 2004 - pierwsza fala międzynarodowego badania sytuacji zdrowotnej,  przeprowadzonego w 23 krajach na całym świecie przez instytuty badawcze zrzeszone w sieci Iris (International Research Institutions)
 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia