Polacy częściej chodzą do muzeum niż do teatru

W ciągu ostatniego roku co czwarty Polak odwiedził muzeum, aby obejrzeć tam stałą ekspozycję (24%) lub wystawę muzealną (27%). Oznacza to, że wizyta w muzeum jest wśród pięciu wydarzeń kulturalnych, w których Polacy najczęściej uczestniczą osobiście - zaraz po projekcjach filmowych oraz festynach. Jednocześnie w ciągu ostatniego roku o 13 punktów procentowych spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą i sztuką. Głównym powodem nie jest, jak poprzednio, brak środków finansowych, a brak czasu - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Wizyta w muzeum czy galerii to jeden z najczęstszych sposobów na osobisty kontakt z kulturą. Zainteresowaniem cieszą się zarówno stałe ekspozycje muzealne, jak i wystawy czasowe. Również organizowana od wielu lat "Noc Muzeów" to jedno z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń kulturalnych wśród Polaków.

 
Źródło: Sponsoring Monitor, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2017

W 2016 roku spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą. Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych deklarują w takim samym stopniu kobiety jak i mężczyźni. Częściej uczestnikami wydarzeń kulturalnych są ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

 
Źródło: Sponsoring Monitor, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2017

Deklarowaną, główną przyczyną rezygnacji z uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych jest brak czasu, który wskazuje ponad połowa osób nieuczestniczących w życiu kulturalnym. Co ciekawe, w porównaniu z rokiem poprzednim, ponad dwukrotnie mniej osób wskazuje brak środków finansowych jako główną przyczynę rezygnacji z udziału w wydarzeniach kulturalnych.

 
Źródło: Sponsoring Monitor, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2017

Zdecydowanie najczęściej informacje na temat wydarzeń kulturalnych respondenci czerpią z Internetu, znacznie rzadziej z reklam czy programów telewizyjnych.

Można odnieść wrażenie, że od kilku lat muzea wracają do łask i jest to zasługa wielu czynników. Jednym z nich jest coraz bogatsza i ciekawsza oferta muzealna. Nowe muzea powstają w różnych miastach Polski, jak np. ostatnio Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Coraz częściej też polskie muzea otrzymują międzynarodowe nagrody, tak jak European Museum Academy dla Polin Muzeum Historii Żydów Polskich. Oznacza to, że polskie muzealnictwo coraz częściej jest na światowym poziomie, polskie muzea mają bogate zbiory i pokazują je w coraz ciekawszy sposób. W ostatnich latach widać też ogromny postęp w działaniach promocyjno-marketingowych. Organizowane są specjalne wydarzenia dla dzieci, często połączone z warsztatami oraz specjalne wydarzenia, jak np. zwiedzanie nocne. Ponadto, coraz więcej muzeów oferuje bezpłatne wejścia w wybrane dni tygodnia lub miesiąca, co jest okazją dla wszystkich do ich odwiedzenia. Innym czynnikiem wpływającym na popularyzację muzeów jest rosnąca turystyka krajowa, w tym turystyka miejska sprzyjająca odwiedzaniu takich miejsc. Ponadto, muzeum jest dużo bardziej dostępne niż na przykład teatr. Można się do niego wybrać spontanicznie, niejako przy okazji. Nie trzeba rezerwować dużo wcześniej biletów, tak jak to jest w przypadku spektakli teatralnych czy koncertów. Z pewnością muzea stały się Polakom bliższe też dzięki organizowanej co roku Nocy Muzeów, jednej z najlepiej rozpoznawalnych imprez kulturalnych w Polsce ? komentuje Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.



Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2016 roku zastosowano mix metod ilościowych - wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia - epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1510 wywiadów CATI oraz N=3751 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia