Polacy chcą przyjaznego internetu stacjonarnego

Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia przeprowadził badanie, z którego raport jasno wskazuje na preferencje polskich użytkowników internetu stacjonarnego pragnących tanich i uczciwych ofert


W lipcu br. instytut badawczy ARC Rynek i Opinia przeprowadził kolejne badanie nt. opinii Polaków w zakresie oferty usług internetu stacjonarnego w naszym kraju. Tym razem skoncentrowano się głównie wokół opinii obecnych i byłych użytkowników usługi Neostrada (d. Telekomunikacja Polska, obecnie Orange) na temat dostępnych usług internetu i telefonii stacjonarnej.
"Już od wielu lat prowadzimy cykliczne badania na temat rynku usług internetu w Polsce oraz zmieniających się potrzeb i preferencji Polaków w zakresie usług transmisji danych." - powiedział Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia - "Tym razem sprawdziliśmy jakich usług oczekują obecni i byli użytkownicy najpopularniejszej w Polsce oferty internetu stacjonarnego Neostrada i uzyskane wyniki wydają nam się bardzo interesujące. Z przeprowadzonych w tym miesiącu badań jasno wynika, że wciąż na rynku polskim istnieje zapotrzebowanie na tanie i uczciwe oferty dostępu do Internetu, zwłaszcza wśród klientów, którzy chcą racjonalnie gospodarować domowymi budżetami."

W badaniu ustalono, że trzy czwarte respondentów będących obecnie klientami Neostrady nadal posiada telefon stacjonarny, a pozostałe 25%  płaci obowiązkową opłatę za utrzymanie łącza. Dodatkowo prawie 20% posiadających telefon stacjonarny płaci za niego, choć w ogóle go nie używa lub tylko odbiera połączenia przychodzące. 

Ponad połowa badanych, którzy posiadają telefon stacjonarny wraz z usługą Neostrada zrezygnowałaby z niego, gdyby nie wiązało się to z koniecznością płacenia dodatkowej opłaty za utrzymanie łącza. Chęć rezygnacji z numeru stacjonarnego wynika bezpośrednio z częstotliwości wykorzystywania posiadanego telefonu przez respondentów. Zdecydowana większość ankietowanych (ponad 80% obecnych i byłych klientów Neostrady) nie akceptuje faktu przymusowego zakupu innych usług w pakiecie podczas zakupu dostępu do internetu stacjonarnego.

Obecni klienci Neostrady jako element, który ich zdaniem jest ukrywany najczęściej przez operatorów internetu wskazywali konieczność płacenia abonamentu telefonicznego lub opłaty za utrzymanie łącza (58%). Natomiast byli klienci Neostrady najczęściej wskazywali w tym kontekście na fakt przymusowego dołączania niechcianych usług dodatkowych (51%).

"Ciekawe, że mimo wysiłków wszystkich operatorów, żeby sprzedawać usługi pakietyzowane ? co ma miejsce nie tylko u nas, ale wszędzie na świecie - abonenci wcale tego nie uwielbiają." - mówi Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku komunikacji elektronicznej - "Dotyczy to szczególnie przypadku uzależnienia zakupu internetu od zakupu usługi telefonicznej, co negatywnie ocenia ponad 80 proc. ankietowanych."

Byli klienci Neostrady zrezygnowali z tej usługi z powodu: wysokiej ceny łącza (39%), dodatkowej opłaty za utrzymanie łącza (38%), niskiej prędkości internetu (29%), zmiany miejsca zamieszkania (24%), złej jakości obsługi klientów (23%).

"Problemem usługi Neostrada nie jest koszt utrzymania łącza tylko sposób wykorzystywania go w marketingu oraz  dość wysokie sumaryczne koszty usługi detalicznej." - uważa Anna Streżyńska, była Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej - "Zamiast obniżenia sumarycznej ceny usługi operatorowi wygodniej jest koncentrować uwagę publiczności na narzuconej przez regulatora opłacie za utrzymanie łącza, za pomocą której usprawiedliwia poziom łącznych kosztów świadczenia internetu klientom."

Byli klienci Neostrady najczęściej korzystają obecnie z usług małych sieci kablowych i tzw. sieci osiedlowych (łącznie 32% wskazań), następnie Netii (20%), UPC (18%), Vectry (11%), Multimediów (8%) i Dialogu (2%).
Większość aktualnych użytkowników Neostrady ma niewielki wybór lub niewielką świadomość możliwości wyboru dostawcy stacjonarnego dostępu do internetu. Najbardziej dostępni w miejscu zamieszkania dla ankietowanych, obecnych klientów Neostrady Orange (d. TP) są operatorzy: Netia (35%), UPC (19%), Vectra (16%), Multimedia (9%), Dialog (8%).
Natomiast byli klienci Neostrady ? oprócz Orange Polska (dawna Telekomunikacja Polska), na którą wskazuje 57% ankietowanych, w większym stopniu dostrzegają dostępność innych operatorów (możliwość wielokrotnego wyboru) wskazując:  Netia (52 %), UPC (36%), Vectra (26%), Multimedia (16%), Dialog (12%) oraz innych operatorów (39%), w tym także mobilne usługi.

Przyczyny rezygnacji z usługi Neostrada (byli klienci Neostrady, N=493)

Elementy oferty, jakie w opinii byłych i obecnych klientów Neostrady mogą być ukrywane przez operatorów


Informacje o badaniu
Badanie zrealizowano techniką CAWI w dniach 27.06-3.07.2014 na próbie N=822 dorosłych internautów. Próba miała charakter kwotowy (obecni i byli użytkownicy Neostrady).

ARC Rynek i Opinia jest niezależnym polskim instytutem badawczym realizującym badania rynku od 1992 roku. Doświadczenia, jakie zdobyliśmy w tym czasie w połączeniu z wiedzą naszych ekspertów oraz stale rozwijanymi metodami badawczymi pozwalają na dostarczanie Klientom istotnych informacji, które mogą być kluczowe w procesie dalszego planowania i rozwoju. ARC Rynek i Opinia realizuje badania marketingowe dla firm reprezentujących wszystkie branże. Dotychczas najwięcej badań przeprowadziła dla firm z branży usługowej, w szczególności dla takich sektorów jak: finanse, telekomunikacja, transport, logistyka, spedycja, farmacja i usługi medyczne, marketing terytorialny, handel oraz profesjonalne usługi dla biznesu.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia