Zdecydowana większość Polaków (85%) uważa, że ich emerytura z I i II filaru nie wystarczy na pokrycie ich potrzeb na starość. Jednocześnie tylko 32% ankietowanych przyznaje, że dodatkowo – poza I i II filarem oszczędza na emeryturę, zaś 50% ma taki zamiar. 17% Polaków nie planuje żadnych oszczędności na ten cel – wynika z IKZE Monitor 2011 ARC Rynek i Opinia.
 
Spośród Polaków, którzy obecnie nie oszczędzają na emeryturę najwięcej osób (48%) nie robi tego z uwagi na brak wystarczających środków finansowych. Kolejnymi przyczynami, dla których Polacy nie oszczędzają na emeryturę są: przekonanie, że do emerytury jest jeszcze dużo czasu (8%), brak wiedzy na temat możliwości skutecznego pomnażania pieniędzy (7%), brak czasu na załatwienie tej sprawy (7%), brak wystarczająco silnej woli, aby odkładać pieniądze (6%), posiadanie innych priorytetów i chęć korzystania z życia (6%), utrata zaufania do dostępnych możliwości oszczędzania (5%), posiadanie innego zabezpieczenia emerytalnego (4%).
 

Najlepszymi sposobami oszczędzania na emeryturę są zdaniem większości respondentów bezpieczne formy, takie jak lokata bankowa, polisa ubezpieczeniowa czy fundusze inwestycyjne.

 

Zdecydowana większość Polaków (59%) deklarujących chęć oszczędzania jest w stanie odkładać miesięcznie nie więcej niż 200 złotych. 
 
Badanie IKZE Monitor przeprowadziliśmy w związku ze zmianami emerytalnymi, które mają wejść w życie od stycznia przyszłego roku i które zakładają wprowadzenie nowego produktu oszczędzania na emeryturę – Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego IKZE. Z naszego badania wynika, że duża część Polaków, którzy obecnie nie odkładają na emeryturę ma świadomość konieczności gromadzenia tego typu oszczędności, lecz z różnych powodów wstrzymują się z decyzją. Obecnie obserwowane spowolnienie gospodarcze może mieć wpływ na kolejne przesunięcie planów związanych z oszczędzaniem na emeryturę. Jednocześnie możliwość skorzystania z ulgi podatkowej w przypadku oszczędzania w IKZE, a dokładniej możliwość odroczenia zapłacenia podatku do czasu przejścia na emeryturę może być okazać się atrakcyjne dla części społeczeństwa” – mówi Agata Wołk-Lewanowicz, ekspertka ARC Rynek i Opinia.
 
O badaniu
Badanie Monitor IKZE 2011 zostało zrealizowane metodą CAWI (wywiady internetowe) na własnym panelu dostępowym epanel.pl należącym do ARC Rynek i opinia w dniach 28.09 – 6.10.2011. Próba: N=1100.

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia