Polacy bez szerszej wiedzy o RODO

8.05.2018

40% Polaków przyznaje, że nie słyszało o regulacji o ochronie danych osobowych - RODO. Tylko co dziesiąty Polak twierdzi, że zna w jakimś stopniu jej szczegóły. Jednocześnie niespełna jedna trzecia badanych ma zaufanie do firm i instytucji w kontekście bezpieczeństwa ich danych osobowych, a połowa twierdzi, że w ciągu ostatniego roku ich dane były wykorzystywane bez ich zgody - wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia.

Za niespełna 3 tygodnie wchodzi w życie RODO (GDPR), nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych. Zmiany dotyczyć będą wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych. Z sondażu ARC Rynek i Opinia wynika, że konsumenci raczej nie interesują się tym tematem i niewielki odsetek z nich zna więcej szczegółów z nim związanych. Zdecydowanie najmniej zorientowane w tej kwestii są osoby najmłodsze (18-24), a najbardziej osoby powyżej 35 roku życia.


 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2018

30% badanych uważa, że firmy i instytucje dobrze chronią ich dane. Bardziej ufni w stosunku do firm i instytucji są mężczyźni - 36% z nich ocenia stopień chronienia ich danych przez firmy jako wysoki. Najwyższy (45%) jest odsetek osób ufnych wśród najmłodszej grupy wiekowej (18-24). Z kolei najmniej zaufania mają najstarsze badane osoby (45-55) - tylko 17% z nich wierzy w dobrą ochronę swoich danych.

 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2018

Połowa badanych (49%) twierdzi, że w ciągu ostatniego roku ich dane zostały bezprawnie wykorzystane, czy to w formie maila, smsa czy telefonu przez firmy, którym ich nie podawali. 4% badanych twierdzi, że dokonano lub próbowano dokonać oszustwa z wykorzystaniem ich danych osobowych. Zdecydowanie najmniej zdarzeń związanych z bezprawnym wykorzystaniem danych osobowych odnotowały osoby z najmłodszej grupy wiekowej (18-24). 

 
*Pytanie wielowyborowe


Źródło: ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2018

Polacy nie interesują się RODO, co może być zrozumiałe, gdyż głównymi zainteresowanymi tym tematem są przedsiębiorcy. Jednocześnie, z naszego badania wynika, że stosunkowo niskie jest zaufanie konsumentów do firm i instytucji w zakresie ochrony danych. Fakt, że szczególnie niski jest poziom zaufania wśród najstarszej badanej grupy wiekowej, świadczy o tym, że ta grupa ma najwyższą świadomość tego, jak cenne w kontekście marketingowym są ich dane dla firm. Być może wprowadzane przepisy spowodują ograniczenie incydentów związanych z nieprawidłowym wykorzystaniem danych, co z kolei może wpłynąć na wzrost zaufania wobec firm. Z drugiej strony, po wprowadzeniu nowych przepisów, konsumenci mogą być bardziej czujni wobec niewłaściwego wykorzystywania ich danych i tym samym częściej zgłaszać naruszenia odpowiednim organom - komentuje Marek Lekki, Dyrektor Zarządzający w ARC Rynek i Opinia.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania próbie N=908 Polaków w wieku od 18 do 55 lat. Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku.


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia