Polacy a podróbki

Kwiecień 2016

Główne wnioski z badania:

  • 84% Polaków przyznaje, że spotkało się z podróbkami.
  • Podróbki kupują zarówno kobiety jak i mężczyźni, przy czym zdecydowanie najczęściej młodzi konsumenci w wieku 15-24 lat (w tym przypadku odsetek wynosi 59%), a najrzadziej - osoby z grupy wiekowej 45-55 lat (37%).
  • Podróbki na bazarze znacznie częściej kupują mieszkańcy średnich miast (200-500 tys. mieszkańców): 62%, zaś w Internecie - mieszkańcy dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców): 70%.
  • Kobiety częściej niż mężczyźni są zdania, że podróbki nie ustępują jakością oryginalnym produktom (14% versus 6%), zaś mężczyźni częściej kupują podróbki, gdyż chcieli mieć coś co wygląda na luksusowe (12% versus 6%).
  • Najczęściej kupowane produkty - podróbki to perfumy (zwłaszcza przez kobiety), odzież i dodatki, a także obuwie. Mężczyźni stosunkowo często kupują też podróbki sprzętu elektronicznego i elektronarzędzi, kobiety zaś - słodyczy i zabawek.

Czy w ciągu ostatnich dwóch lat kupił(a) Pan/ Pani podrobiony produkt znanej marki?


 

Gdzie najczęściej kupuje Pan/ Pani podróbki?
 


Z jakich powodów kupuje Pan/ Pani podróbki?


 


Jakiego typu podrobione produkty zdarzyło Ci się kupić?


 

Komentarz

Wyniki badania wskazują, że Polacy często spotykają się z podróbkami, które przybierają różną postać - są to albo produkty naśladujące produkty oryginalne jeden do jednego - posiadające znaki towarowe wyglądające jak oryginalne, jednak nie są wyprodukowane przez właściciela marki oraz produkty będące imitacją produktów oryginalnych, nieznacznie różniące się wyglądem, jednak nawiązujące do konkretnych produktów danych marek, co jest typowym przykładem pasożytnictwa marketingowego. Istnieją dwa rodzaje zakupu podróbek: zakup świadomy oraz nieświadomy. W pierwszym przypadku  konsumenci mają świadomość, że kupują produkt podrobiony, jednak ze względu np. na niższą cenę decydują się na niego. W drugim przypadku, który jak widać z naszych badań występuje dosyć często, klienci kupują podróbkę nieświadomie i z poczuciem, że jest to jednak produkt oryginalny. Nasze badania pokazują, że klienci najczęściej nieświadomie kupują podróbki w Internecie i na bazarach. Wprawdzie kupując produkt taniej klienci powinni mieć świadomość, że może on nie być oryginalny, jednak konsumenci mogą być przeświadczeni, że kupują produkty przecenione, z poprzednich kolekcji lub ze specjalnych partii - komentuje Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety on-line na własnym panelu internetowym) na reprezentatywnej próbie Polaków (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania), N=900, w dniach 31.03.2016 - 6.04.2016.

Kontakt w sprawie badania:

magdalena.felczak@arc.com.pl


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia