Polacy a komputerowe wirusy

Co trzeci Polak ma obawy, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy jego komputer został zawirusowany. Czterech na pięciu Polaków ma zainstalowane programy antywirusowe na prywatnych komputerach. Trzykrotnie więcej kobiet, niż mężczyzn nie wie jednak, czy w ogóle posiada takie oprogramowanie. Świadomość potrzeby ochrony danych zwiększa się u Polaków wraz z wiekiem. Najpopularniejszym programem antywirusowym jest Avast - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.    

Polacy mają świadomość zagrożeń, jakie niosą wirusy dla ich komputerów. Mężczyźni częściej niż kobiety mają podejrzenia ataku wirusów, posiadają też wyższą świadomość istnienia takiego zagrożenia. Osoby podejrzewające, że wirus w ciągu ostatnich miesięcy zaatakował ich komputer domowy częściej decydują się na instalację oprogramowania antywirusowego niż te, które nie mają takich podejrzeń. Można przypuszczać, że ci świadomi użytkownicy również częściej aktualizują swoje oprogramowanie.

Czy miałeś/aś w ciągu ostatnich kilku miesięcy podejrzenie, że Twój komputer domowy może być zainfekowany wirusem lub złośliwym oprogramowaniem?


 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, grudzień 2016 r.

Aż 86% Polaków deklaruje, że posiada programy antywirusowe na własnych komputerach. Osoby ze starszych grup wiekowych (35-44 i 45-55) znacznie częściej korzystają z takich oprogramowań - różnica między najmłodszym a najstarszym pokoleniem w posiadaniu zapory antywirusowej wynosi aż 11 punktów procentowych. Wzrost świadomości w tym obszarze możemy  zaobserwować również wśród osób z wyższym wykształceniem, a także wśród mężczyzn.


Czy na swoim komputerze prywatnym posiadasz zainstalowany program antywirusowy?
(ogółem)
 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, grudzień 2016 r.

Czy na swoim komputerze prywatnym posiadasz zainstalowany program antywirusowy?
(w podziale na grupy wiekowe)



 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, grudzień 2016 r.

Czy na swoim komputerze prywatnym posiadasz zainstalowany program antywirusowy?
(w podziale na wykształcenie)


 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, grudzień 2016 r.

Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszy się program antywirusowy Avast - aż 41% osób deklaruje, że posiada właśnie to oprogramowanie. Popularność pozostałych programów jest znacząco niższa.

Programy antywirusowe, z których korzysta więcej niż 1% respondentów
 
  Źródło: ARC Rynek i Opinia, grudzień 2016 r.

Komputery stały się nieodłączoną częścią naszego życia. Nic dziwnego, więc, że cyberprzestępstwa są coraz popularniejszym zjawiskiem na świecie. Codziennie w Polsce kilkaset tysięcy komputerów zostaje zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem. Istnieje na to tylko jedna rada - instalacja odpowiedniego programu antywirusowego. Co ciekawe, prawie połowa Polaków w ciągu kilku ostatnich miesięcy nie miała poczucia, że ich komputer domowy może być zainfekowany wirusem bądź złośliwym oprogramowaniem. Świadczyć to może o tym, że zdecydowana większość z nas posiada odpowiednie programy antywirusowe. Respondenci, którzy mieli podejrzenia co do wirusów na swoim komputerze  to ci korzystający częściej z zabezpieczeń. Każdy internauta powinien pamiętać, że pomimo posiadania oprogramowania antywirusowego, należy być stale czujnym - wirusy są ciągle modyfikowane tak by móc łatwo przedrzeć się przez zaporę - komentuje Piotr Czyżewski z ARC Rynek i Opinia.    

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na epanel.pl) na reprezentatywnej grupie Polaków (płeć, wiek, wielkość miejscowości, region GUS i wykształcenie), Próba, N= 900, grudzień 2016.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia