Polski patriota zna historię, ale nie musi płacić podatków

Zgodnie z najnowszym sondażem ARC Rynek i Opinia, patriota według Polaków to osoba, która chodzi na wybory, ma wiedzę na temat historii i kultury polskiej, wywiesza flagę w święta narodowe. Jednocześnie, zdaniem respondentów, z patriotyzmem niewiele wspólnego mają takie zachowania jak: segregacja śmieci, oszczędzanie zasobów naturalnych czy przestrzeganie przepisów.

Polacy w tradycyjny sposób rozumieją patriotyzm. W znacznej mierze zachowania patriotyczne kojarzą im się z pielęgnowaniem świąt narodowych oraz wiedzą na temat kraju. W zdecydowanie mniejszym stopniu kojarzą z patriotyzmem zachowania, które mają na celu dbałość o kraj jako miejsce przyjazne do życia, czyli: segregację śmieci, dbanie o zasoby naturalne czy uczciwe płacenie podatków.


Zachowania, które świadczą o patriotyzmie (TOP 5)


 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, 6-9.11.2015


Zachowania, które nie świadczą o patriotyzmie (TOP 5)


 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, 6-9.11.2015

"W Polsce ciągle pokutuje XIX-wieczne rozumienie patriotyzmu, gdzie patriotyzm dotyczy sfery symbolicznej, nie zaś ekonomicznej i propaństwowej. Wyniki naszego sondażu pokazują, że duża grupa Polaków nie czuje odpowiedzialności za swój kraj w wymiarze ekonomicznym czy np. ekologicznym. Płacenie podatków czy przestrzeganie przepisów dla części respondentów nie są zachowaniami patriotycznymi, mimo iż mają realny wpływ np. na budżet państwa, co z kolei przekłada się na jego funkcjonowanie. Ważne jest, że Polacy doceniają uczestniczenie w wyborach i uważają je za istotny aspekt patriotyzmu. Niestety pozostałe, istotne aspekty - np. dbałość o polską gospodarkę - są już w mniejszym stopniu traktowane jako zachowania propaństwowe" - komentuje dr Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na własnym panelu Epanel.pl) w dniach 6-9.11.2015, na ogólnopolskiej reprezentatywnej (wiek, płeć, wielkość miejscowości, wykształcenie) próbie dorosłych respondentów, N=1002



Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia